تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 3(سوره های مائده و انعام)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انعام آیه 153

وَأَنَّ هَذَا صِرَطِی مُسْتَقِیماً فَاتَّبِعُوهُ وَلَا تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَن سَبِیلِهِ ذَ لِکُمْ وَصَّکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ

و این (دستورها) راه مستقیم من است. پس آن را پیروی کنید و راههای دیگر را پیروی نکنید که شما را از راه خداوند پراکنده کند. این سفارش خداوند به شماست، باشد که تقوا پیشه کنید.
نکته ها
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله برای توضیح این آیه از روش نمایشی استفاده کرده، با دست مبارک خود خط مستقیمی بر زمین کشیدند و فرمودند: این راه مستقیم است که یکی بیش نیست. سپس خطوطی از راست و چپ آن خط ترسیم کرده و فرمودند: اینها راههایی است که شیطان به آن دعوت می‏کند. ** تفسیر مراغی.***
در پایان سه آیه‏ی اخیر، سه تعبیر مختلف آمده است:
در پایان آیه 151 که نهی از شرک و قتل و فحشا است. «لعلّکم تعقلون» آمده است، یعنی زشتی این امور با اندکی تعقّل و فکر، برای همه روشن می‏شود.
در آیه‏ی 152 که به حفظ مال یتیم و رعایت قسط و عدل و وفای به عهد فرمان می‏دهد، تعبیر «لعلّکم تذکّرون» آمده، یعنی خوبی عدالت را فطرت و نهاد هرکس می‏پذیرد، تنها باید تذکّر داد.
در این آیه نیز که پیروی از دستورهای خداست، «لعلّکم تتّقون» آمده، یعنی تقوا همان گام نهادن در راه اطاعت و فرمان الهی است.
آنگونه که «نور» یکی است و «ظلمات» متعدّد، راه مستقیم یکی است و راه‏های انحرافی متعدّد. («صراط» مفرد آمده ولی «سُبل» جمع)
در روایات می‏خوانیم که مصداق عینی راه مستقیم، رسول خداصلی الله علیه وآله و امامان معصوم‏علیهم السلام از اهل‏بیت او هستند. **تفسیر نورالثقلین.***
پیام ها
1- اساس همه ادیان الهی، پیروی از راه خدا و دوری از راه دیگران است. «صراطی... فاتّبعوه و لا تتّبعوا السبل»
2- عمل به احکام الهی، سبب وحدت است و به سراغ احکام غیر الهی رفتن، مایه‏ی تفرقه می‏باشد. «صراطی مستقیماً فاتّبعوه و لا تتّبعوا السبل فتفرّق بکم عن سبیله»
3- شاید بتوان با توجّه به پایان سه آیه‏ی اخیر، چنین نتیجه گرفت که مراحل رشد و کمال انسان عبارت است از: تعقّل، «لعلّکم تعقلون»، تذکّر، «لعلّکم تذکّرون» و تقوا. «لعلّکم تتّقون»

این پایگاه متعلق به مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن می باشد