تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 3(سوره های مائده و انعام)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره مائده آیه 52, 53

فَتَرَی الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَّرَضٌ یُسَرِعُونَ فِیهِمْ یَقُولُونَ نَخْشَی‏ أن تُصِیبَنَا دَآئِرَةٌ فَعَسَی اللَّهُ أَن یَأْتِیَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِّنْ عِنْدِهِ فَیُصْبِحُواْ عَلَی‏ مآ أَسَرُّواْ فِی أَنفُسِهِمْ نَدِمِینَ‏
وَیَقُولُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَهَؤُلَا ءِ الَّذِینَ أَقْسَمُواْ بِاللَّهِ جَهْدَ أَیْمَنِهِمْ إِنَّهُمْ لَمَعَکُمْ حَبِطَتْ أَعْمَلُهُمْ فَأَصْبَحُواْ خَسِرِینَ

(با آن همه توصیه به نپذیرفتن ولایت کفّار) بیماردلان را می‏بینی که در دوستی با آنان (کافران)، سبقت می‏گیرند (و در توجیه کارشان) می‏گویند: می‏ترسیم که حادثه‏ای بد برایمان پیش آید (و ما نیازمند کمک آنان باشیم) پس امید است که خداوند، پیروزی یا امر دیگری را از جانب خود (به نفع مسلمین) پیش آورد، آنگاه آنان از آنچه در دل پنهان داشته‏اند پشیمان شوند.
و کسانی که ایمان آوردند (هنگام پیروزی مسلمین و رسوایی منافقان با تعجّب، به یکدیگر) می‏گویند: آیا اینان همان‏هایی هستند که با تأکید، به خدا قسم می‏خوردند که ما با شماییم؟ پس (چرا کارشان به اینجا کشید؟) اعمالشان نابود شد و زیانکار شدند.
نکته ها

بیماردلان کسانی هستند که نسبت به حقّانیّت پیامبر اکرم‏صلی الله علیه وآله و یا برخی از معارف دینی در شک بوده و ایمانی ضعیف دارند. **تفسیر راهنما.***
در مورد معنای آیه، سه احتمال وجود دارد:
الف: در هنگام پیروزی مسلمین و رسوایی منافقان، مؤمنان با تعجّب می‏گویند: آیا این یهود و نصاری بودند که سوگند جدّی بر یاری کردن شما مؤمنین خوردند؟
ب: برخی از مؤمنین واقعی بعد از پیروزی به یکدیگر می‏گویند: آیا این بیماردلان بودند که با سوگند می‏گفتند ما با شما هستیم و دیدید که نبودند؟
ج: این بیماردلان که سوگند یاد کردند ما با یهود و نصاری هستیم، آیا توانستند به شما اهل‏کتاب کمکی کنند؟
پیام ها

1- پیامبر اکرم‏صلی الله علیه وآله شاهد تلاش‏های آشکار و شتابزده افراد سست ایمان برای پیوستن به یهود و نصاری است. «فتری الّذین فی قلوبهم مرض یسارعون فیهم»
2- نمونه‏ی روشن کسانی که از هدایت الهی محروند، بیماردلانی هستند که با سرعت برای پیوستن به کفّار تلاش می‏کنند. «انّ اللَّه لایهدی القوم الظالمین... الّذین فی قلوبهم مرض» (حرف «فاء» نشانه آن است که ظالمین آیه قبل، بیماردلان این آیه هستند)
3- بیماردلان سست ایمان، با سرعت به سراغ طرح دوستی با دشمنان کافر می‏روند. «فی قلوبهم مرض یسارعون فیهم»
4- افراد سست ایمان و منافق، می‏خواهند که جزو کفّار باشند. «یسارعون فیهم»، نه «الیهم».
5 - در برابر نص وفرمان صریح خداوند نباید اجتهاد و مصلحت‏اندیشی کرد. «لاتتّخذوا الیهود... اولیاء... یقولون نخشی»
6- انگیزه‏ی پذیرش رابطه‏ی ذلّت‏بار با ابرقدرت‏ها، ضعف ایمان و وحشت از غیر خداست. «یقولون نخشی»
7- مسلمانان، به پیروزی و گسترش اسلام و افشای منافقان امیدوار باشند. «فعسی اللّه أن یأتی بالفتح...»
8 - عزّت سیاسی، قدرت اقتصادی و پیروزی نظامی همه از طرف خدا و در دست اوست. «أن یأتی بالفتح أو أمر من عنده»
9- با کفّار رابطه ولایت نداشته باشید، تا امدادهای غیبی خدا به سوی شما سرازیر شود. «لا تتّخذوا... یأتی بالفتح او امر من عنده»
10- پایان نفاق و وابستگی به کفّار، حبط و رسوایی و شرمندگی است. «نادمین»
11- هر سوگندی نشانه‏ی صداقت نیست، فریب سوگندها را نخورید. «أهؤلاء الّذین اقسموا باللّه انّهم معکم»
12- وابستگی به بیگانگان، مورد ملامت مؤمنان است. «ویقول‏الّذین‏آمنواأهؤلاء... انّهم معکم»
13- نشانه‏ی خسران انسان، از بین بردن کارهای نیک است. «حبطت اعمالکم فاصبحوا خاسرین»