تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 3(سوره های مائده و انعام)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره مائده آیه 26

قَالَ فَإِنَّهَا مُحَرَّمَةٌ عَلَیْهِمْ أَرْبَعِینَ سَنَةً یَتِیهُونَ فِی الْأَرْضِ فَلَا تَأْسَ عَلَی الْقَوْمِ الْفَسِقِینَ‏

(خداوند به موسی) فرمود: به درستی که آن (سرزمین مقدّس) تا چهل سال برآنان ممنوع شد، (پس به‏خاطر این سستی وتخلّف این مدّت طولانی را) در زمین سرگردان (و از مواهب مادّی ومعنوی آن سرزمین مقدّس، محروم) خواهند شد، پس بر این قوم تبهکار و فاسق، تأسّف مخور.
نکته ها
«یَتیهون» از ریشه‏ی «تیه» به معنای سرگردانی است. وبه صحرای سینا، محلّ سرگردانی آن قوم نیز گفته شده است، که چهل سال، در آن منطقه به سر بردند و از برکات زمین محروم ماندند.
داستان تخلّف بنی‏اسرائیل و قهر الهی و سرگردانی آنان در تیه، در فصل چهارم از سِفر اعداد، در تورات مطرح شده است.
امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند ورود بنی‏اسرائیل به بیت‏المقدّس را به جهت تخلّف آنان از فرمان حضرت موسی، بر آنان و فرزندانشان تحریم کرد و بالاخره فرزندان فرزندان آنها موفّق به ورود شدند. (یعنی تا پدران و فرزندان آنان که مورد تحریم قرار گرفته بودند زنده بودند، ورود به ارض مقدّس حاصل نگردید.) **فسیر عیّاشی.***
در روایات می‏خوانیم: شبیه داستان بنی‏اسرائیل، برای مسلمانان هم پیش خواهد آمد. **بحار، ج‏28، ص‏14 و 30.***
در عدد اربعین (چهل) «اربعین سنة» رمزی است، که هم در قهر و هم در لطف الهی به کار می‏رود. حضرت موسی برای گرفتن تورات، چهل شب در کوه طور ماند و مدّت آوارگی قوم یهود چهل سال بود.
گاهی اصلاح نسل جدید، با انقراض نسل قدیم است، «أربعین سنةیتیهون فی الارض» باید خودباختگان نظام فرعونی که قدر موسی را نمی‏دانند از دنیا بروند و نسل جدیدی در فضای آزاد و با مشکلات زندگی صحرایی رشد کنند تا قدر زندگی در شهر و در سایه رهبران آسمانی را بدانند. در حدیث است که آنان در سرزمین «تیه» از دنیا رفتند و فرزندانشان وارد سرزمین مقدّس شدند.
پیام ها
1- کیفر فرار از جنگ، محرومیّت است. «فانّها محرّمة علیهم»
2- سرگردانی، نوعی عذاب برای فاسقان است.«یتیهون فی الارض»
3- قاعدین و فراریان از جبهه، باید از بعضی امکانات و مزایا محروم باشند. «فانّها محرّمة علیهم»
4- انبیا، دلسوز مردمند. «فلا تأس»
5 - برای فاسقان دلسوزی نکنید. «فلا تأس» (تنبیه مجرم، همچون داروی تلخ به نفع سلامت فرد و جامعه است.)