تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 3(سوره های مائده و انعام)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انعام آیه 91

وَ مَا قَدَرُواْ اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِذْ قَالُواْ مَا أَنزَلَ اللَّهُ عَلَی‏ بَشَرٍ مِن شَیْ‏ءٍ قُلْ مَنْ أَنْزَلَ الْکِتَبَ الَّذِی جَاءَ بِهِ مُوسَی‏ نُوراً وَ هُدًی لِلنَّاسِ تَجْعَلُونَهُ قَرَاطِیسَ تُبْدُونَهَا وَ تُخْفُونَ کَثِیراً وَ عُلِّمْتُم مَا لَمْ تَعْلَمُواْ أَنْتُمْ وَ لَا ءَابَاؤُکُمْ قُلِ اللَّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ فِی خَوْضِهِمْ یَلْعَبُونَ‏

خداوند را آنگونه که شایسته‏ی اوست نشناختند، چرا که گفتند: خداوند بر هیچ بشری، چیزی نازل نکرده است. بگو: کتابی را که موسی آورد و نور و هدایت برای مردم بود، چه کسی نازل کرد؟ کتابی که آن را ورق ورق کرده (و به دلخواه خود) بخشی را آشکار و بسیاری را پنهان می‏سازید، و آنچه را شما و پدرانتان نمی‏دانستید، (از طریق همان کتاب آسمانی تورات،) به شما آموخته شد. (ای پیامبر!) بگو: خدا (بود که آنها را نازل کرد)، سپس رهایشان کن تا در یاوه‏گویی‏های خود غوطه‏ور باشند.
نکته ها
گروهی از یهود با اینکه به نزول وحی بر حضرت موسی عقیده داشتند، امّا از سر لجاجت می‏گفتند: خداوند بر هیچ پیامبری کتابی نازل نکرده است.
این آیه می‏فرماید: حرف شما با عقیده شما تناقض دارد. اگر خداوند بر هیچکس وحی نمی‏فرستد، پس تورات را که به آن عقیده دارید چه کسی نازل کرده است؟

پیام ها
1- فرستادن پیامبران و کتب آسمانی، لطفی از سوی خدا به بندگان است. کسانی که آنان را انکار می‏کنند، در واقع منکر لطف، رحمت و حکمت الهی‏اند. «ما قدروا اللَّه...»
2- به شبهاتی که القا می‏شود باید پاسخ داد. «قالوا... قل»
3- تورات اصلی، نور و هدایت بوده است. «نوراً و هدی»
4- در تورات مطالبی بوده که علمای یهود آنها را کتمان کرده‏اند. «تخفون کثیرا»
5 - مبلّغان دینی باید بدون مصلحت‏اندیشی بی‏مورد، معارف و حقایق مکتب را برای مردم بیان نمایند. «ماقدروا اللَّه... تخفون کثیرا»
6- بدون وحی، دست انسان از معارف بسیاری کوتاه است. «عُلِّمتم ما لم‏تعلموا...»
7- وظیفه‏ی انبیا، ابلاغ است، نه اجبار. «قل اللّه ثمّ ذرهم»
8 - احتجاج باید به قدر ضرورت باشد نه بیشتر. این آیه که خود نوعی احتجاج است می‏فرماید: اکنون که نمی‏پذیرند آنان را رها کن. «ذرهم»