تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 3(سوره های مائده و انعام)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره مائده آیه 63

َوْلَا یَنْهَهُمُ الرَّبَّنِیُّونَ وَالْأَحْبَارُ عَن قَوْلِهِمُ الإِْثْمَ وَأَکْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا کَانُواْ یَصْنَعُونَ‏

چرا علمای نصاری و یهود آنان را از سخنان گناه آلود وخوردن مال حرام بازنمی‏دارند؟ چه بد است آنچه انجام می‏دهند.
نکته ها
حضرت علی علیه السلام در اواخر خطبه «قاصعه» ** نهج‏البلاغه، خطبه 192.*** می‏فرماید: خداوند اقوام پیشین را مورد لعن قرار نداد مگر بخاطر ترک امر به معروف و نهی از منکر. خداوند عوام را به خاطر ارتکاب معاصی ودانشمندان را به‏خاطر ترک نهی از منکر لعنت کرد.
منظور از «ربّانیون» علمای مسیحی و منظور از «احبار» علمای یهود است.
امام حسین‏علیه السلام ذیل این آیه فرمود: دلیل سکوت علما و رها کردن امر به معروف و نهی از منکر، یا طمع به منافع ستمگران است و یا ترس از آنان «رغبة فیما کانوا ینالون منهم او رهبة مما یحذرون» **تفسیر راهنما وبحار، ج‏100، ص‏79.***
آیه‏ی قبل درباره گناهکاران، جمله‏ی «ما کانوا یعملون» را آورد، ولی اینجا درباره‏ی سکوت علما جمله‏ی «ما کانوایصنعون» را بکار می‏برد. مرحوم فیض کاشانی می‏گوید: فرق میان «یعملون» و «یصنعون» این است که صانع، کسی است که با تجربه و زبر دستی کارآزموده شده و کار برای او به صورت خصلت و ملکه در آمده باشد.
پیام ها
1- مسئولیّت امر به معروف و نهی از منکر، در درجه اوّل متوجّه علماست. «لولاینهاهم الربانیون...»
2- سکوت و بی‏تفاوتی علما، زمینه‏ی ترویج فساد است. «تری‏... یسارعون فی الاثم... لولا ینهاهم...»
3- علما باید قدرت داشته باشند تا بتوانند علاوه بر موعظه و دعوت، جلوی مفاسد را بگیرند. «لولا ینهاهم»
4- اگر نهی از منکر، جلوی گناه را نگیرد، لااقل جلوی سرعت آن را می‏گیرد. «یسارعون فی الاثم... لولا ینهاهم»
5 - علمای اهل کتاب، حتّی به حداقل وظیفه هم عمل نکردند. (در آیه قبل، اثم و عدوان و حرام‏خواری، به عنوان گناه آنان شمرده شد. در اینجا کلمه عدوان نیامده، شاید اشاره باشد به اینکه اگر علمای اهل کتاب، قدرت جلوگیری از عدوان را ندارند، چرا جلوی اثم و سحت را نگرفتند)؟!
6- زیبایی علم، در اظهار آن و زشتی‏اش در سکوت و کتمان است. «لبئس ما کانوا یصنعون»
7- سکوت عالم، بدتر از گناه خلافکار است. «لبئس ما کانوا یصنعون»
8 - تظاهر به گناه، کثرت گناهکار، سرعت در گناه، تنوّع در گناه و... هیچ یک دلیل بر سکوت علما نیست. «تری کثیراً منهم یسارعون فی الاثم و... لولا ینهاهم» (کلمه «تَری‏» رمز تظاهر به گناه، کلمه «کثیر» رمز جمعیّت زیاد، کلمه «یسارعون» رمز سرعت در گناه و کلمه «اثم»، «عدوان» و «سُحت»، رمز تنوع گناه است)