تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 3(سوره های مائده و انعام)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره مائده آیه 66

وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُواْ التَّوْرَیةَ وَالْإِنْجِیلَ وَمَآ أُنزِلَ إِلَیْهِم مِّنْ رَّبِّهِمْ لَأَکَلُواْ مِن فَوْقِهِمْ وَمِن تَحْتِ أَرْجُلِهِم مِّنْهُمْ أُمَّةٌ مُّقْتَصِدَةٌ وَکَثِیرٌ مِّنْهُمْ سَآءَ مَا یَعْمَلُونَ‏

و اگر آنان (یهود و نصارا) تورات و انجیل و آنچه را از سوی پروردگارشان بر آنان نازل شده، برپا می‏داشتند، از بالای سرشان (آسمان) و از زیر پاهایشان (زمین) روزی می‏خوردند. بعضی از آنان میانه‏رو هستند، ولی بسیاری از آنان آنچه انجام می‏دهند بد است.
نکته ها
در آیه‏ی قبل، نقش ایمان در سعادت معنوی و اخروی مطرح بود، در این آیه نقش آن در سعادت دنیوی و رفاه اقتصادی بیان شده است.
اگر پیروان کتب آسمانی دیگر در برابر قرآن تسلیم می‏شدند و تسلیم در مقابل قرآن را تسلیم نژاد بنی‏اسرائیل در برابر نژاد عرب نمی‏پنداشتند و می‏دانستند که اصول تعالیم انبیا یکی است و ایمان به آنچه پس از تورات و انجیل نازل شده، راه یافتن به کلاس بالاتر است نه باطل ساختن دستورهای پیشین، در این صورت، علاوه بر بهره‏های اخروی در قیامت، در همین دنیا نیز انواع نعمت‏ها به سویشان سرازیر می‏شد.
در آیه‏ی قبل، از عقیده‏ی یهود در مورد بسته بودن دست خدا صحبت شد، در این آیه می‏فرماید: شما به کتاب‏های آسمانی روی آورید، سپس قضاوت کنید که دست خدا بسته است یا نه. اگر عظمت شما به ذلّت تبدیل شده، به خاطر کفر و پشت کردن شما به دستورهای آسمانی است، نه به خاطر عجز و دست بسته بودن خداوند.
آیه 96 سوره‏ی اعراف نیز مشابه این آیه است: «و لو انّ اهل القُری آمنوا و اتّقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض» و اگر ساکنان آبادی‏ها ایمان آورند و تقوا پیشه کنند، همانا درهای برکات آسمان و زمین را بر آنها می‏گشاییم.
سؤال: آیا به پا داشتن کتب آسمانی، سبب توسعه‏ی رزق است؟
پاسخ: یا خداوند به خاطر پاداش، رزق و روزی را توسعه می‏دهد یا در خود کتب آسمانی راه‏های طبیعی توسعه‏ی رزق آمده است که اگر آنان کتاب آسمانی را بر پا دارند به آن راه‏ها دست خواهند یافت.
پیامبر اکرم‏صلی الله علیه وآله فرمود: یهود 71 فرقه و نصاری 72 فرقه می‏شوند که تنها یک فرقه آنان بهشتی هستند، هرگاه حضرت علی‏علیه السلام این حدیث را از رسول اکرم‏صلی الله علیه وآله نقل می‏فرمود، این آیه را نیز تلاوت می‏کردند. ** تفسیر نورالثقلین.***
پیام ها
1- اهل کتاب، به همه‏ی کتب آسمانی ایمان ندارند. «و لو انّهم» (کلمه «لو» برای امتناع است)
2- کتب آسمانی (تحریف نشده)، قانون اساسی و محور و راهنمای همه حرکت‏هاست و مانند پرچم باید همواره برپا داشته شود. «اقاموا»
3- برای دعوت دیگران به اسلام، به اعتقادات و مقدّسات صحیح آنان لطمه نزنیم. «اقاموا التوراة ...»
4- تنها تلاوت کتاب آسمانی کافی نیست، اقامه‏ی آن نیز لازم است. «أقاموا التوراة و الانجیل»
5 - همه‏ی کتب آسمانی، محترم است. «اقاموا التوراة والانجیل و ما انزل الیهم»
6- قرآن، برای همه‏ی امّت‏هاست، نه فقط مسلمانان. «ما انزل الیهم من ربّهم»
7- اسلام، به رفاه مردم نیز توجّه دارد. «لأکلوا»
8 - توجّه به دستورهای دینی، زندگی مادی را هم سروسامان می‏دهد. «لو انّهم... لأکلوا...»
9- در نظام هستی، ایمان افراد، در حاصلخیزی زمین و بارش باران و رشد کشاورزی و محصولات، نقش دارد. ** تفسیر المیزان.*** «اقاموا التوراة... لاکلوا»
10- جامعه‏ی فاسد، انسان را مجبور به فساد نمی‏کند. در میان انبوه بدکاران، گروهی هم معتدلند. «منهم اُمّة مقتصدة»
11- در اقامه‏ی کتب آسمانی، اعتدال لازم است، نه افراط وتفریط. «مقتصدة»
12- هیچ گاه همه‏ی افراد یک مجموعه، نژاد، منطقه و مذهب را تخطئه نکنیم. «منهم اُمّة مقتصدة»
13- کثرت جمعیّت، نشانه‏ی حقّانیّت نیست. «کثیر منهم ساء مایعملون»