تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 3(سوره های مائده و انعام)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره مائده آیه 80

تَرَی‏ کَثِیراً مِّنْهُمْ یَتَوَلَّوْنَ الَّذِینَ کَفَرُواْ لَبِئْسَ مَا قَدَّمَتْ لَهُمْ أَنْفُسُهُمْ أَن سَخِطَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَفِی الْعَذَابِ هُمْ خَلِدُونَ‏

بسیاری از آنان (بنی‏اسرائیل) را می‏بینی که با کافران دوستی می‏ورزند، (و آنان را سرپرست خود می‏گیرند.) چه اعمال بدی از پیش فرستادند (که در نتیجه،) خداوند بر آنان خشم نموده و در عذاب، همانان جاوید خواهند بود.
نکته ها
در این آیه، دلیل دیگر نفرین شدن بنی‏اسرائیل بیان شده است که آنان با کافران، طرح دوستی دائمی و آشکارا داشتند. (کلمه‏ی «تَری‏» نشانگر آشکار بودن و کلمه‏ی «یتولّون» نشانگر دائمی بودن آن است)
امام باقرعلیه السلام در توضیح این آیه فرمود: این دسته کسانی بودند که: «یتولّون الملوک الجبّارین و یزیّنون لهم اهوائهم لیصیبوا من دنیاهم» جبّاران را دوست داشتند و اعمال هوس‏آلود آنان را در نظرشان زیبا جلوه می‏دادند تا از دنیایشان بهره گیرند. **تفسیر نورالثقلین.***
پیام ها
1- دوستی با کفّار، عامل خشم وغضب الهی است. «یتولّون الّذین کفروا... سخط اللَّه علیهم»
2- اهل کتاب، سلطه ودوستی کافران را می‏پذیرفتند، ولی با مسلمانان کنار نمی‏آمدند. «یتولّون الّذین کفروا»
3- خداوند حتّی برای اهل کتاب استقلال می‏خواهد و وابستگی و ولایت پذیری از مشرکین را مورد مذمّت قرار می‏دهد. «تری‏ کثیراً منهم یتولّون»
4- یکی از منکرات مهمّی که در بنی‏اسرائیل از آن نهی نمی‏شد، رابطه‏ی ولائی با کفّار (ومشرکان مکّه) بود. «لا یتناهون عن منکر فعلوه... تری‏»
5 - هر گناه، مقدّمه‏ی انجام گناهان بزرگتر می‏شود. (در آیات قبل سه گناه «عصوا... یعتدون... لایتناهون» مطرح شد و اینها مقدّمه قبول سلطه‏ی کفّار می‏شود. «تری... یتولّون»