تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 3(سوره های مائده و انعام)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انعام آیه 20

أَلَّذِینَ ءَاتَیْنَهُمُ الْکِتَبَ یَعْرِفُونَهُ کَمَایَعْرِفُونَ أَبْنَآءَهُمُ الَّذِینَ خَسِرُواْ أَنْفُسَهُمْ فَهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ‏

کسانی که به آنان، کتاب (آسمانی) دادیم (یهود و نصاری)، محمّد را همانند فرزندان خود می‏شناسند (و بشارت‏های انبیا و کتب آسمانی پیشین را منطبق بر آن حضرت می‏بینند، ولی حاضر به پذیرفتن آن نیستند) پس کسانی که به (فطرت و رشد و سعادت آینده) خودشان زیان زدند، ایمان نمی‏آورند.
نکته ها
این آیه، مشابه آیه‏ی 146 سوره‏ی بقره است.
هم نام و نشان پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله در تورات وانجیل بوده وعلمای اهل‏کتاب، او را به عنوان پیامبر موعود به مردم بشارت می‏دادند، و هم اخلاقیّات حضرت و یارانش در کتب آنان بوده است: «محمّد رسول‏اللّه والّذین معه أشدّاء علَی الکفّار رحماء بینهم... ذلک مثلهم فی التوراة و مثلهم فی الانجیل کزرع...» **فتح، 29.***
شناخت فرزند، اصیل‏ترین و قدیمی‏ترین شناخت‏هاست. چون او را از هنگام تولّد می‏شناسند، ولی شناخت برادر و پدر و مادر برای انسان، ماه‏ها پس از تولّد است چنانکه شناخت همسر نیز پس از ازدواج می‏باشد. از این رو آیه می‏فرماید: آنان پیامبر را مانند فرزندان خود می‏شناسند.
پیام ها
1- خداوند بر اهل کتاب حجّت را تمام کرده و آنان پیامبر اسلام را به خوبی می‏شناختند. «الّذین آتیناهم الکتاب یعرفونه»
2- پیامبر باید به گونه‏ای شناخته شود که هیچ شکّی در او نباشد. «یعرفونه کما یعرفون أبناءهم»
3- تنها شناخت و علم، مایه‏ی نجات انسان نیست، چه بسیار خداشناسان و پیامبرشناسان و دین‏شناسان که به خاطر عناد و لجاجت از زیان‏کارانند. «یعرفونه کما یعرفون ابناءهم الّذین خسروا أنفسهم»
4- کتمان حقّ، سبب سوء عاقبت وخسارت است. «خسروا أنفسهم فهم لایؤمنون»