تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 3(سوره های مائده و انعام)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انعام آیه 114

أَفَغَیْرَ اللَّهِ أَبْتَغِی حَکَماً وَهُوَ الَّذِی أَنزَلَ إِلَیْکُمُ الْکِتَبَ مُفَصَّلاً وَالَّذِینَ ءَاتَیْنَهُمُ الْکِتَبَ یَعْلَمُونَ أَنَّهُ مُنَزَّلٌ مِن رَبِّکَ بِالْحَقِّ فَلَاتَکُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِینَ

پس (بگو:) آیا (با این همه دلایل روشن) غیر خدا را به داوری جویم؟ در حالی که اوست که کتاب آسمانی را به تفصیل به سوی شما نازل کرد، وکسانی که به آنان کتاب داده‏ایم، (یهود و نصاری) می‏دانند که این کتاب، از طرف پروردگارت به حقّ نازل گشته است، پس به هیچ وجه از تردیدکنندگان مباش.
نکته ها
«حَکَم» را برخی با «حاکم» یکی دانسته‏اند، امّا برخی گفته‏اند: «حَکَم»، داوری است که طرفین دعوا، او را انتخاب کرده باشند، ولی «حاکم»، هرگونه داور است. ** تفاسیر نمونه و المنار.*** در مجمع‏البیان آمده است: حَکَم، کسی است که به حقّ داوری کند، ولی حاکم، به هر قاضی گفته می‏شود.
در آیه 111، سخن این بود که اگر مردگان هم با اینان حرف بزنند یا فرشتگان فرود آیند، ایمان نخواهند آورد. در این آیه می‏فرماید: اهل کتاب، وحی بودن قرآن را می‏دانند و تقاضای معجزات دیگر، تنها بهانه است.
پیامبر صلی الله علیه وآله در راه خود تردیدی ندارد، لذا خطاب «لا تکوننّ مِنَ المُمترین» هشدار به مسلمانان است که نگران حقّانیت راه خود نباشند.
پیام ها
1- با وجود کتابی همچون قرآن، به سراغ داوری دیگران رفتن، نادرست و قابل توبیخ است. «أفغَیر اللَّه اَبتَغِی حَکَماً» (جز خداوند، کسی حقّ قانون‏گذاری و داوری ندارد)
2- خداوند، قرآن را به تفصیل نازل کرده است. «هو الّذی انزل الیکم الکتاب مفصّلاً»
3- قوانین و احکام اسلام، ابهام ندارد. «مفصّلاً»
4- یکی از دلایل حقانیّت اسلام، بشارت انبیای گذشته در تورات و انجیل است. «الّذین آتیناهم الکتاب یعلمون انّه منزّل من ربّک» چنانکه در آیه‏ای دیگر می‏فرماید: «یَعرِفونَه کما یَعرفُون ابنائهم» **بقره، 146 ؛ انعام، 20.*** اهل کتاب، پیامبر اسلام را همچون فرزندان خود می‏شناختند.
5 - رهبر باید از قاطعیّتی تردیدناپذیر در راه دعوت خود برخوردار باشد. «فلاتکوننّ...»
6- مبادا به خاطر ایمان‏نیاوردن اهل‏کتاب، در شما تردیدی پیدا شود، زیرا آنان حقانیّت قرآن را خوب می‏دانند و انکارشان به دلیل لجاجت است. «یعلمون انّه منزّل من ربّک بالحقّ فلا تکوننّ من الممترین»