تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 3(سوره های مائده و انعام)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انعام آیه 77

فَلَمَّا رَءَا الْقَمَرَ بَازِغاً قَالَ هَذَا رَبِّی فَلَّمَا أَفَلَ قَالَ لَئِن لَمْ یَهْدِنِی رَبِیّ لَأَکُوَنَنَّ مِنَ الْقَوْمِ الضَّآلِّینَ‏

پس (بار دیگر) چون ماه را در حال طلوع و درخشش دید، گفت: این پروردگار من است. پس چون غروب کرد، گفت: اگر پروردگارم مرا هدایت نکرده بود، قطعاً از گروه گمراهان می‏بودم.
نکته ها
کلمه‏ی «بازغ» از «بزغ»، به معنای شکافتن وجاری ساختن خون است. امّا در اینجا گویا طلوع خورشید و ماه، پرده‏ی تاریکی شب را می‏شکافد و سرخی کم رنگی در اطراف خود پدید می‏آورد. ** تفسیر نمونه.***
ابراهیم علیه السلام هم با ستاره پرستان برخورد کرد، هم با ماه و خورشید پرستان. ** تفسیر نورالثقلین.*** به گفته‏ی بسیاری از مفسّران، گفتگوی حضرت ابراهیم با مشرکین منطقه‏ی بابل بود.
انسان در هر فرضیه‏ای که به بن بست رسید، باید بدون لجاجت، مسیر را عوض کند. بر خلاف مشهور که می‏گویند: مرد آن است که روی حرف خود بایستد و پافشاری کند، این آیه به ما می‏گوید: مرد آن است که حرفش «حقّ» باشد، گرچه با تغییر موضع باشد.
پیام ها
پیام‏های 1 و 2 و 3 آیه‏ی قبل، در اینجا نیز موضوعیّت دارد.
4- در انتقاد، باید از روش گام به گام بهره گرفت. در آیه‏ی قبل فرمود: من «آفلین» را دوست ندارم. ولی اینجا می‏فرماید: پرستش ماه، انحراف و ضلالت است.
5 - در راه شناخت، باید به فیض و هدایت الهی تکیه کرد و بدون آن، نمی‏توان به سرچشمه‏ی زلال معارف رسید. **تفسیر المیزان.*** «لئن لم یهدنی ربّی»
6- در درون انسان، گمشده‏ای است که گاهی در پیدا کردن آن، سراغ مصداق‏های گوناگون (و گاهی انحرافی) می‏رود. «هذا ربّی» در دو آیه پی‏درپی آمده است.
7- انبیا هم به هدایت الهی نیازمندند. «لئن لم یهدنی ربّی»
8 - هدایتگری از شئون ربوبیّت است. «یهدنی ربّی»