تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 8
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره فرقان آیه 39

(39) وَکُلّاً ضَرَبْنَا لَهُ الْأَمْثَلَ وَکُلّاً تَبَّرْنَا تَتْبِیراً
و برای هر یک نمونه‏هایی (برای پند گرفتن) آوردیم (و چون عبرت نگرفتند) همه را به سختی نابود کردیم.
نکته‏ها:
«قُرون» جمع «قَرن»، در اصل به معنای جمعیّتی است که در یک زمان با هم زندگی می‏کنند و به چهل تا صد سال هم یک قرن گفته‏اند. «تتبیر» از دست دادنِ بزرگی و سرنگون شدن است، به صورتی که به نابودی و هلاکت کشیده شود.**التحقیق‏فی‏کلمات‏القرآن.***
اصحاب رسّ چه کسانی بودند؟
درباره‏ی قوم «رَسّ» در تفاسیر مطالب زیادی آمده است از جمله: آنان همان قوم شعیب هستند، یا این که «رَسّ» شهری است در «یمامه»، یا چاهی است در «انطاکیه» یا همان «رود ارس» است و یا غیر آن، ولی در کتاب «عیون اخبار الرضا» می‏خوانیم:
امام رضا علیه السلام فرمود: شخصی از حضرت علی علیه السلام درباره‏ی «اصحاب رسّ» پرسید، امام علیه السلام پاسخ داد: بعد از طوفان نوح، درختی به نام «شاه درخت» غرس شد. مردم (این درخت را مقدّس می‏دانستند و) در اطرافش دوازده قریه بنا کردند. نام قریه‏ها به نام ماه‏های ایرانی بود: فروردین، اردیبهشت، خرداد تا دوازده ماه، آنان هر ماه در یکی از قریه‏ها جشن وعید می‏گرفتند، البتّه در قریه‏ی اسفند، عیدشان با شکوه‏تر بود و جمعیّت بیشتری جمع می‏شدند. در آن مراسم جشن، درختی را آتش می‏زدند و همین که دودش بالا می‏رفت به گریه و زاری می‏افتادند.
خداوند پیامبری برای آنان فرستاد و آنان را ارشاد کرد، او را تکذیب کردند، پیامبرشان نفرین کرد و آن درخت مقدّسشان خشک شد. پس از آن چاه عمیقی حفر کردند و پیامبر خدا را در آن افکندند و او را این گونه به شهادت رساندند.**تفسیر کنزالدقائق.***
و در نهج‏البلاغه می‏فرماید: «أینَ اصحابُ مدائن الرّس الّذین قَتلوا الانبیاء»
پیام‏ها:
1- سنّت الهی فرستادن رسولان برای هدایت مردم و هلاکت تکذیب کنندگان آنان بوده است. (کذّبوا الرسل اغرقناهم... و عاداً و ثمودَ...)
2- خداوند با همه‏ی اُمّت‏ها اتمام حجّت کرده است. (و کلاً ضربنا له الامثال)
3- قهر و غضب خداوند بر کفّار، یکی از سنّت‏های الهی است. (و کلاً تبّرنا تتبیرا)