تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 8
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نور آیه 60

(60) وَالْقَوَعِدُ مِنَ النِّسَآءِ الَّتِی لَا یَرْجُونَ نِکَاحاً فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُنَاحٌ أَن یَضَعْنَ ثِیَابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجَتٍ بِزِینَةٍ وَأَن یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَّهُنَّ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ
و بر زنان وانشسته‏ای که امیدی به ازدواج ندارند، باکی نیست که پوشش خود را زمین گذارند، به شرطی که زینت خود را آشکار نکنند. و عفت ورزیدن برای آنان بهتر است و خداوند شنوا و آگاه است.
نکته‏ها:
از آیات قرآن استفاده می‏شود که در مسأله‏ی حجاب، ملاک این است که پوشش بانوان تحریک کننده و شهوت انگیز نباشد، زیرا تنها موارد زیر را استثنا نموده است:
* (غیر اولی الاربة)**نور، 31.*** کسی که شهوتی ندارد.
* (او الطفل الّذین لم‏یظهروا علی عَورات النساء) بچّه‏ای که از مسائل شهوت، چیزی نمی‏داند.
* (حین تَضعون ثیابکم)**نور، 58.*** هنگامی که لباستان را کنار می‏گذارید وبا همسر خود هستید.
* (لا یَرجون نکاحاً) زنان از کار افتاده‏ای که امید ازدواج ندارند.
بنابراین، مسأله روی تحریک احساسات جنسی و گناه دور می‏زند و اگر حدّاقلِّ حجاب اسلامی، برای جلوگیری از گناه کافی نبود، لازم است بانوان چادر و حجاب برتر داشته باشند، تا دیگران مرتکب گناه نشوند.
مراد از جمله‏ی (یَضعن ثیابهنّ) این نیست که زنان سالخورده مجازند عریان شوند، زیرا در آیه قبل نیز مراد از (تضعون ثیابکم) در آوردن لباس‏های بیرون بود، نه تمام لباسها، به علاوه امام صادق علیه السلام درباره‏ی این آیه فرمودند: مراد کنار گذاشتن روسری و روپوش است نه برهنگی.**تفسیر نورالثقلین ؛ کافی، ج‏57، ص‏522.***
اصل مسأله‏ی حجاب از احکام ثابت و ضروری اسلام است، ولی مسائل مربوط به کیفیّت پوشش، بر این اساس تنظیم می‏شود که تمایلات جنسی را تحریک نکند و عامل حفظ عفّت و پاکدامنی باشد. (لا یرجون نکاحاً فلیس علیهن ...)
پیام‏ها:
1- قوانین اسلام مطابق با واقعیّت‏ها و ضرورت‏ها و نیازها و توانایی‏های اجتماعی است. (باید برای پیرزنی که میل به همسر ندارد و آرایش نمی‏کند، مسئله را آسان گرفت) (و القواعد من النساء الَّتی لا یرجون نکاحاً... ان یضعن ثیابهن)
2- برای زنان پیر وجوان، آرایش ونشان‏دادن زینت ممنوع است. (غیر متبرّجات)
3- سالخوردگی به تنهایی کافی نیست، بلکه باید بی‏میلی به ازدواج نیز باشد تا اجازه برداشتن روسری را داشته باشند. (القواعد... لایرجون)
4- حجاب، مایه‏ی حفظ عفّت است. (یضعن ثیابهن ... و أن یستعففن خیر لهن)
5 - حجاب، به نفع زنان است. (خیرٌ لهن)
6- دوخت لباس و نوع و رنگ آن، هر چه به عفت نزدیک‏تر باشد، بهتر است. (و ان یستعففن خیرٌ لهن)
7- در کنار آزادی، هشدار لازم است. (اگر از آسان بودن و راحتی احکام الهی، سوء استفاده شود و برای اهداف شیطانی، عمل شود، خدا شنوا و آگاه است و به حساب متخلفان می‏رسد). (واللّه سمیع علیم)