تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 8
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره فرقان آیه 77

(77) قُلْ مَا یَعْبَؤُاْ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَآؤُکُمْ فَقَدْ کَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ یَکُونُ لِزَاماً
بگو: اگر دعای شما نباشد، پروردگار من برای شما وزن و ارزشی قائل نیست (زیرا سابقه‏ی خوبی ندارید). شما حقّ را تکذیب کرده‏اید و به زودی کیفر تکذیبتان دامن شما را خواهد گرفت.
نکته‏ها:
کلمه‏ی «عَبأ» به معنای وزن و سنگینی است و جمله‏ی «ما یعبأ بکم ربّی» یعنی خداوند برای شما وزن و ارزشی قائل نیست، مگر در سایه دعا و عبادت شما.
کلمه‏ی «دعائکم» دو نوع معنا شده است:
الف: دعا کردن شما به درگاه خداوند، که همین ناله‏ها و تضرّع‏ها و دعاها سبب عنایت خداوند به شماست. چنانکه در حدیث می‏خوانیم: کسی که اهل دعا باشد، هلاک نمی‏شود.**کافی، ج‏4، ص‏228.*** بعد خداوند از گروه مقابل که اهل دعا نیستند شکایت می‏کند که شماحقّ را تکذیب کردند و به جای نیایش به سراغ بت‏ها و هوسها و طاغوت‏ها رفتید وحقّ را تکذیب نمودید که کیفرتان را خواهید دید.
ب: دعوت خداوند از مردم، زیرا سنّت الهی دعوت از مردم برای پذیرفتن حقّ و اتمام حجّت بر آنان است و اگر این دعوت نباشد؛ «لولا دعائکم» مردم ارزشی ندارند. آنچه آنان را موجود برتر و ارزشمند می‏کند، همان پذیرش دعوت خداوند می‏باشد، ولی شما دعوت الهی را نپذیرفتید و تکذیب نمودید، پس امید خیری در شما نیست وبه کیفر عملتان می‏رسید.
خداوند در یک جا می‏فرماید: (و ما خلقتُ الجنّ و الانس الاّ لِیعبدون)**ذاریات، 56. ***بشر را برای عبادت آفریدم و در این آیه می‏فرماید: اگر دعای انسان نبود، او ارزشی نداشت، بنابراین دعا روح و مغز عبادت است. چنانکه در روایت می‏خوانیم: «الدعاء مُخّ العبادة»**غررالحکم.***
پیام‏ها:
1- تکذیب دین، باعث سقوط ارزش انسان است. (قل ما یعبؤا بکم... فقد کذّبتم)
2- دعا وسیله‏ی تحصیل ارزش‏هاست. (ما یعبؤا بکم... لولا دعاؤکم)
3- انسان منهای هدایت و عبادت ناچیز است. (ما یعبؤا بکم... لولا دعائکم)
4- دعوت به حقّ، از شئون ربوبیّت خداوند است. (ربّی لولا دعائکم)
5 - محور هستی معنویات است. (ما یعبؤا بکم... لولا دعائکم) زیرا هستی برای انسان آفریده شده است و انسان برای پذیرش‏حقّ و عبادت خداوند.
6- انسانِ منهای هدایت وعبادت، در حقیقت انبیا ودستورات آنان را تکذیب نموده است. (لولا دعائکم فقد کذّبتم)