تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 8
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نور آیه 22

(22) وَلَا یَأْتَلِ أُوْلُواْ الْفَضْلِ مِنکُمْ وَالسَّعَةِ أَن یُؤْتُواْ أُوْلِی الْقُرْبَی‏ وَ الْمَسَکِینَ وَالْمُهَجِرِینَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلْیَعْفُواْ وَلْیَصْفَحُواْ أَلَا تُحِبُّونَ أَن یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ
صاحبان مال و وسعت از شما نباید سوگند بخورند که به نزدیکان و مستمندان و مهاجران در راه خدا چیزی ندهند، بلکه باید عفو و گذشت نمایند و از آنان درگذرند. آیا دوست ندارید که خداوند شما را ببخشد؟ و خداوند آمرزنده و مهربان است.
نکته‏ها:
کلمه‏ی «یأتل» از ریشه‏ی «اَلْو» به معنای کوتاهی کردن و یا از ریشه‏ی «اَلی» به معنای سوگند یاد کردن است. همانند «ایلاء» در مباحث فقهی.**مفردات راغب. ***«عفو» به معنای بخشیدن است و «صَفح» به معنای نادیده گرفتن که مرحله‏ی بالاتر از عفو است. بعضی گفته‏اند که «صفح» آن عفوی است که در آن ملامت نباشد.
در آیات قبل از کسانی که تهمت زدند به شدّت انتقاد شد، بعضی از اصحاب سوگند یاد کردند که به این افراد تهمت‏زن هرگز انفاق نکنند، این آیه می‏فرماید: بخاطر لغزشهای قبل، محرومان را بی‏نصیب نگذارید. (شأن نزول)
پیام‏ها:
1- مرفّهین در برابر محرومان مسئول هستند. (و لا یَأتل ...)
2- مهم‏تر از انفاق، استمرار آن و خسته نشدن از آن و کوتاهی نکردن در آن است. (و لا یَأتل )
3- در کمک، هم از وسعت مالی و هم از امکانات دیگر خود استفاده کنید. (اولوا الفضل ... والسّعة)
4- در کمک کردن، بستگان اولویّت دارند. (اولی القُربی)
5 - در پیمودن مراحل تکامل، بلند همّت باشید وبه حداقل رشد اکتفا نکنید. ابتدا کلمه‏ی «عفو» آمده، بعد مرحله‏ی بالاتر «صفح» آمده است. (ولْیَعفوا ولیَصفحوا)
6- کسی که دیگران را ببخشد به بخشش الهی نزدیکتر است. (عفو و گذشت وسیله‏ی جلب مغفرت الهی است) (الا تحبّون أن یغفر اللّه لکم)
7- هدف از عفو و گذشت کسب مغفرت خدا باشد نه چیز دیگر. (الا تُحبّون أن یَغفر اللّه لکم)
8 - در شیوه‏ی تبلیغ، از احساسات وعواطف مردم کمک بگیریم. (الا تحبون)
9- رهبران دینی باید مردم را به انفاق و عفو تشویق کنند. (تمام آیه)