تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 8
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نور آیه 35

(35) اللَّهُ نُورُ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَوةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ کَأَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَرَکَةٍ زَیْتُونَةٍ لَّا شَرْقِیَّةٍ وَلَا غَرْبِیَّةٍ یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِی ءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَی‏ نُورٍ یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَآءُ وَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَلَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلِیمٌ
خداوند، نور آسمان‏ها وزمین است. مثل نور او همچون چراغدانی است که در آن چراغی (پر فروغ) باشد. آن چراغ در میان شیشه‏ای و آن شیشه همچون ستاره‏ای تابان و درخشان. این چراغ از روغن درخت پر برکت زیتون بر افروخته است، که نه شرقی است و نه غربی. (روغنش به قدری صاف و شفّاف است) که بدون تماس آتش نزدیک است (شعله‏ور شود و) روشنی دهد. نوری است بر فراز نور دیگر. هر کس را که خداوند بخواهد به نور خویش هدایت می‏کند، و خداوند برای مردم مثلها می‏زند و به هر چیزی آگاه است.
نکته‏ها:
«مشکاة» یعنی چراغدان. «دُرّی» به معنای پر نور و پر فروغ است. «زِیت» روغن زیتون را گویند. (مادّه‏ای که وسیله‏ی روشنایی است)
«نور» یعنی چیزی که هم خودش روشن است و هم سبب روشنی اشیای دیگر است. در فرهنگ اسلام از چند چیز به عنوان «نور» یاد شده است، از جمله: قرآن، حدیث، علم، عقل، ایمان، هدایت، اسلام، پیامبر صلی الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم السلام .
حضرت علی علیه السلام فرمود: چیزی را ندیدم مگر آن که خدا را قبل از آن و بعد از آن و همراه با آن دیدم. «ما رأیتُ شیئاً الاّ و رأیت اللّه قبله و بعده و معه»
به صحرا بنگرم صحرا تو بینم - به دریا بنگرم دریا تو بینم‏
به هر جا بنگرم کوه و در و دشت - نشان از قامت رعنا تو بینم‏
(اللّه نور السموات) یعنی: خداوند هدایت کننده‏ی آسمان و زمین است. در میان تمام اقوالی که برای «نور» گفته شده است، از قبیل روشنگر، زینت بخش و هادی، معنای هدایت بهتر به نظر می‏آید، چون هدایت آفرینش، در آیات دیگر نیز آمده است. (أعطی کل‏شی‏ء خلقه ثمّ هَدی) وجمله‏ی (نورٌ علی‏نور) به معنای هدایت‏های دایمی و پی در پی است و در پایان آیه نیز می‏فرماید: (یَهدی اللّه لنوره)
پیام‏ها:
1- هستی، فیض خداوند و پرتوی از نور اوست، قوام و بقای هستی از اوست. (اللّه نور السموات...)
2- نور خدا هم زیاد است و هم ثابت. (شیشه، هم نور را زیاد می‏کند و هم نور را از خاموش شدن حفظ می‏کند.) (المصباح فی زُجاجة)
3- روشنی نور خدا از ذات اوست نه از جرقه‏های بیرونی. (یَکاد زَیتُها یضی‏ء و لو لم‏تمسسهُ نار)
4- زیتون درخت مبارکی است. (شَجرةٍ مُبارکةٍ زَیتونة)
5 - اگر درخت زیتون در وسط باغ باشد، که در تمام روز آفتاب بخورد، روغنش بهتر می‏شود، ولی اگر در اطراف باغ و مزرعه بود، یا در وقت صبح آفتاب دارد یا عصر. (زیتونةٍ لاشرقیّةٍ و لا غربیّة)