تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 8
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره فرقان آیه 68

(68) وَالَّذِینَ لَا یَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً ءَاخَرَ وَلَا یَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا یَزْنُونَ وَمَن یَفْعَلْ ذَلِکَ یَلْقَ أَثَاماً
و (بندگان خاص خدا) کسانی هستند که با خداوند، خدای دیگری را نمی‏خوانند و انسانی که خداوند (خونش را) حرام کرده است، جز به حقّ نمی‏کشند، و زنا نمی‏کنند، و هر کس چنین کند عقوبت گناهش را خواهد دید.
نکته‏ها:
«اِثم» گناه و «اثام» کیفر گناه است.
در این آیات در کنار کارهای مثبتِ بندگان ویژه‏ی خدا، کارهای منفی که از آن دوری می‏کنند نیز ذکر شده است.
در این آیه شرک، قتل و زنا مطرح شده است که در روایات از بزرگ‏ترین گناهان شمرده شده‏اند.**تفسیر کنزالدقائق و نمونه.***
قتل نفس، از گناهان کبیره است، ولی جمله‏ی «الاّ بالحقّ» می‏گوید: قتل، در مواردی لازم و حقّ است از جمله: 1- قصاص قاتل. 2- زنای با محارم. 3- زنای کافر با زن مسلمان. 4- زناکاری که زن را مجبور کند. 5 - زنای کسی که همسر دارد. 6- مدعی نبوّت. 7- سَبّ و توهین و دشنام به پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام . 8 - مسلمان ساحر. 9- مُفسد و محارب. 10- مرتد. 11- کسی که بر امام عادل زمان خروج کند. 12- مشرکِ محارب.**سیمای عبادالرحمن در قرآن، کریمی جهرمی.***
پیام‏ها:
1- خطرناک‏ترین غریزه‏ای که انسان را به گناه وادار می‏کند، غریزه غضب و شهوت است ومؤمن باید بر غرائز خود مسلط باشد. (لا یقتلون - لا یزنون)
2- خداوند در برخی از موارد به قتل و کشته شدن بعضی از انسان‏ها راضی است. (الا بالحق) ولی به هیچ عنوان و در هیچ شرایطی رضایت نمی‏دهد که فردی به شرک و زنا آلوده شود. (لا یزنون)
3- دستور قرآن در زمینه‏ی دوری از شرک، زنا وقتل، تنها یک موعظه نیست، قانونی است که تخلّف از آن کیفری شدید دارد. (ومن یفعل ذلک یلق اثاما)
4- کیفرهای الهی استثنابردار نیست، هر کس تخلّف کند کیفر می‏شود. (و من یفعل ذلک یلق اثاما)