تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 8
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نور آیه 40

(40) أَوْ کَظُلُمَتٍ فِی بَحْرٍ لُّجِّیٍ‏ّ یَغْشَهُ مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِ مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِ سَحَابٌ ظُلُمَتٌ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ إِذَآ أَخْرَجَ یَدَهُ لَمْ یَکَدْ یَرَیَهَا وَ مَن لَّمْ یَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُوراً فَمَا لَهُ مِن نُّورٍ
یا (اعمال کافران) همچون ظلماتی است در دریای عمیق و متلاطم که موجی بزرگ روی آن را می‏پوشاند، و روی آن، موج بزرگ دیگری است و بالای آن موج (دوّم) ابری است، (تاریکی عمق دریا و موج‏های انباشته و ابرهای تیره) ظلماتی است تو در تو (که کافر در آن‏ها غرق شده است) همین که دست خود را (برای نجات) برآورد، احدی دست او را نمی‏بیند (تا نجاتش دهد). و خداوند برای هر کس نوری قرار ندهد، هیچ نوری برای او نخواهد بود.
نکته‏ها:
کافر معمولی و ساده به اسلام نزدیک است، و امیدی به بازگشت او هست. مانند کدورت ساده‏ای که میان دو نفر وجود دارد و کار آن دو به صلح و آشتی نزدیک است. امّا کافرانی که در راه کفر، تلاش‏ها و اعمال خلاف بسیاری دارند، برگشت آنان بسیار سخت است. کافری که در عقیده‏اش اصرار ورزیده و دنبال کفرش، حقّ را تحقیر و جنگ‏ها کرده و بودجه‏ها خرج نموده و افرادی را دور خود گرد آورده و به این عنوان معروف شده است، بازگشت او به دامن اسلام بسیار سخت و بعید است. زیرا هر تلاش و عمل او، موجی از ظلمت بر موج‏های قبل افزوده و اعمال کفرآلودش، کفر او را محکم‏تر ساخته است.
اعمال کفّار به جای این که راه را برای آنان باز کند، گمراه‏ترشان می‏کند و حجابی روی حجاب دیگر است. نظیر آیه‏ی (والّذین کفروا اولیائهم الطاغوت یُخرجونَهم من النّور الی الظلمات...)**بقره، 257.***
پیام‏ها:
1- به هنگام معرّفی الگوها باید از الگوهای مثبت و منفی سخن گفت. (الگوی مثبت؛ (رجالٌ لاتُلهیهِم...) و الگوی منفی در آیه‏ی قبل و این آیه (والّذین کفروا... او کظلمات...))
2- در برابر نور الهی (آیه 35) که (نورٌ علی نور) بود، در این آیه سخن از ظلمات و ظلمت فوق ظلمت است. (ظلماتٌ بعضها فوقَ بعض)
3- هر عملی از مؤمن نور و هر عملی از کافر ظلمت است. (او کظلمات)
4- اعمال خوب کفّار، سراب واعمال بد آنها ظلمات است. (کسَراب...او کظلمات)
5 - علم و عقل، انسان را از نور وحی الهی بی‏نیاز نمی‏کنند. اگر نور الهی نباشد، هیچ نوری انسان را نجات نمی‏دهد. (فما له من نور)