تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 8
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نمل آیه 87

(87) وَیَوْمَ یُنفَخُ فِی الصُّورِ فَفَزِعَ مَن فِی السَّمَوَتِ وَمَن فِی الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَآءَ اللَّهُ وَکُلٌّ أَتَوْهُ دَخِرِینَ
و(یاد کن) روزی که در صور دمیده شود، پس هرکه در آسمان‏ها وهرکه در زمین است به هراس افتد، مگر آن کس که خدا بخواهد وهمگی خاضعانه نزد او آیند.
نکته‏ها:
کلمه‏ی «دخور» به معنای ذلّت و کوچکی است.
در قرآن از دو «نفخ صور» سخن به میان آمده است: یکی نفخه‏ای که سبب مرگ همه می‏شود و دیگری نفخه‏ای که سبب حیات و حضور می‏گردد. در آیه‏ی 68 زمر می‏خوانیم: (و نُفِخَ فی‏الصُّور فَصَعِقَ مَن فی‏السموات و مَن فِی‏الارض الاّ مَن شاءاللّه ثمّ نُفِخ فیه اُخری فاذا هم قیامٌ یَنظُرون) در صور «اسرافیل» دمیده شود و همه‏ی موجودات آسمانی و زمین می‏میرند، مگر کسانی که خدا بخواهد، سپس بار دیگر در صور دمیده شود، ناگهان تمام خلایق برخیزند و در انتظار (حساب و جزا) باشند.
مراد از نفخه در این آیه، یا نفخه‏ی اوّل است، به دلیل کلمه‏ی (فزع) و یا نفخه‏ی دوّم، به دلیل (آتوه) و یا هر دو نفخه، به دلیل هر دو کلمه. «واللّه العالم»
در روایات می‏خوانیم: مسئول دمیدن در صور، فرشته‏ای به نام اسرافیل است. در دعای امّ‏داوود می‏خوانیم: «الّلهم صلّ علی اسرافیل حامل عرشک و صاحب الصّور»**تفسیر نورالثقلین.***
گروهی که از وحشت وهراس آغاز قیامت درامانند، (الاّ مَن شاءاللّه) در دو آیه بعد معرّفی شده‏اند: (مَن جاء بالحسنة فله خیرٌ منها وهم من فَزَع یومئذٍ آمنون) چنانکه در جای دیگر می‏خوانیم: (لایَحزنهم الفَزَع الاکبر)**انبیاء، 103.*** ناله‏ی بزرگ آن روز، آنان را محزون نمی‏کند.
پیام‏ها:
1- فروپاشی نظام هستی، مرگ انسان‏ها و شروع قیامت، با ایجاد صدایی مهیب (دمیده شدن در صور) صورت می‏گیرد. (ینفخ فی‏الصور)
2- در آسمان‏ها موجودات زنده و مسئول وجود دارند و این موجودات، حشر و قیامت نیز دارند. (من فی السموات - کل أتوه داخرین)
3- در قیامت همه از درون احساس کوچکی می‏کنند. (داخرین)