تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نمونه، جلد3
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

آیه 129

آیه و ترجمه

وَ للَّهِ مَا فی السمَوَتِ وَ مَا فی الاَرْضِ یَغْفِرُ لِمَن یَشاءُ وَ یُعَذِّب مَن یَشاءُ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ(129)

ترجمه:

129 - و آنچه در آسمانها و زمین است از آن خدا است، هر کس را بخواهد (و شایسته بداند) می بخشد؛ و هر کس را بخواهد، مجازات می کند؛ و خداوند آمرزنده مهربان است.

تفسیر

این آیه در حقیقت تاءکیدی است برای آیه قبل، و می گوید: ((آمرزش و مجازات به دست پیامبر نیست، بلکه به فرمان خداوندی است که حکومت آنچه در آسمانها و زمین است، به دست او است، آفرینش از او است، مالکیت، و تدبیر آنها نیز از آن او است.))(و لله ما فی السموت و ما فی الا رض یغفر لمن یشاء و یعذب من یشاء و الله غفور رحیم)

بنابراین، او است که می تواند گناهکاران را هر گاه صلاح ببیند ببخشد، و یا مجازات کند.

در پایان آیه به رحمت واسعه خداوند اشاره کرده، می گوید: در عین حال که مجازات او شدید است ((او آمرزنده و مهربان است)) و رحمت او بر غضب او پیشی می گیرد.(و الله غفور رحیم)

بد نیست در اینجا به گفتار یکی از دانشمندان اسلامی که در عین فشرده بودن پاسخی است برای بعضی از سؤالها، اشاره کنیم. مفسر عالیقدر، طبرسی در ذیل آیه نقل می کند که از یکی از دانشمندان پرسیدند: خداوند با آن رحمت واسعه و بی پایانش چگونه بندگان را بخاطر گناهان مجازات می کند؟

او در پاسخ گفت: ((رحمت)) خداوند، ((حکمت)) او را از بین نمی برد، زیرا رحمت او هم چون حس ترحم ما از احساسات و رقت قلب سرچشمه نمی گیرد،


@@تفسیر نمونه، جلد 3، صفحه 105@@@

بلکه رحمت او همیشه آمیخته با حکمت است، و حکمت ایجاب می کند، که گنهکاران (جز در موارد خاصی) به مجازات برسند.


@@تفسیر نمونه، جلد 3، صفحه 106@@@