تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 10(دوره 10 جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 111. مسد آیه 1-5

آیه
تَبَّتْ یَدَآ أَبِى لَهَبٍ وَتَبَّ
مَآ أَغْنَى‏ عَنْهُ مَالُهُ وَمَا كَسَبَ
سَیَصْلَى‏ نَاراً ذَاتَ لَهَبٍ
وَ امْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ
فِى جِیدِهَا حَبْلٌ مِّن مَّسَدٍ
ترجمه
بریده باد دو دست ابولهب و نابود باد.
نه دارائیش و نه آنچه بدست آورد، به حالش سودى نكرد.
به زودى به آتشى شعله‏ور درآید.
(همراه) زنش، آن هیزم‏كش (آتش افروز).
(در حالى كه) در گردنش ریسمانى از لیف خرما است.
نکته ها
این سوره به نامهاى تبّت و مسد معروف است. امام صادق علیه السلام فرمودند: هرگاه این سوره را خواندید بر ابولهب نفرین كنید.**تفسیر كنزالدقائق.***
هنگامى كه آیه «و انذر عشیرتك الاقربین»**شعراء، 214.*** نازل شد، پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله نزدیكان و خویشاوندان را دعوت كرد و پیام وحى را به آنان رساند. ابولهب كه عموى حضرت بود گفت: «تبّاً لك» هلاكت بر تو باد. این سوره نازل شد و گفتار او را به خودش ردّ كرد.
از آنجا كه این نفرین عملى شد و ابولهب و همسرش با كفر از دنیا رفتند، معلوم مى‏شود كه در این سوره نسبت به ابولهب یك پیشگویى نیز شده است.
«تبّت» از ریشه «تبّ» به معناى خسران و هلاكت است و مراد از «ید» در آیه، دستِ ظاهرى نیست، بلكه كنایه از وسیله قدرت و تلاش انسان است. بنابراین معناى آیه چنین است كه تلاشهاى ابولهب به هدر رفت و او گرفتار زیان و خسارت شد.** تفسیر المیزان.***
در تاریخ آورده‏اند كه رسول خداصلى الله علیه وآله مردم را به كلمه «لااله الاّ اللّه» دعوت مى‏كرد و ابولهب از پشت سر او را تكذیب و به سوى او سنگ پرتاب مى‏كرد.
گاهى زائران مكه به سراغ ابولهب مى‏آمدند و از او درباره حضرت محمد صلى الله علیه وآله سؤال مى‏كردند. او مى‏گفت: محمد مجنون است و ما مشغول مداواى او هستیم.**تفسیر نمونه.***
ابولهب هیچ گاه از مخالفت با پیامبر و از همكارى با مخالفان او دست نكشید. او و همسرش كلمات ركیك به حضرت مى‏گفتند و شاید به همین خاطر نام این دو در قرآن برده شده است.
آهنگ این سوره چنان كوبنده بود كه همه آن را حفظ كردند و ابولهب ضربه سنگینى خورد و خانه‏نشین شد تا آنكه مرد و باقى كفار حساب كار خودشان را كردند كه مبادا سوره‏اى نیز علیه آنان نازل شود.
علاقه‏ها و روابط خانوادگى نباید خللى در ایمان و مكتب ایجاد كند. «تبّت یدا ابى لهب»
با آنكه ابولهب و همسرش مردهاند و استخوانهایشان پوسیده است اما این آیات همچنان باید تلاوت شود تا مایه عبرت دیگران و زیاد شدن قهر و عذاب الهى بر آنان گردد.
ابولهب برادران خوبى مثل حضرت حمزه و ابوطالب و پدر خوبى چون عبدالمطلب داشت اما هر كس براى خود حسابى دارد.
در قدیم بته‏هاى هیزم را كه جمع مى‏كردند، آن را با طناب مى‏بستند و آن را به دوش مى‏انداختند. چون همسر ابولهب، هیزم در مسیر راه پیامبر مى‏ریخت تا آن حضرت را آزار دهد، لذا قرآن مى‏فرماید: در قیامت نیز هیزم آتش دوزخ است و آن طناب‏هایى كه براى جمع آورى هیزم استفاده مى‏كرد، به گردنش آویخته است.**تفسیر المیزان.***
ابولهب فرزندى به نام لهب نداشت ولى شاید به خاطر سرخى صورتش او را ابولهب مى‏گفتند.
زن ابولهب، فردى شاعر بود. نامش امّ جهل، خواهر ابوسفیان و عمه معاویه بود. كینه دیرینه با پیامبر داشت و خار بر سر راه پیامبر مى‏ریخت و اشعارى در تحقیر و هجو آن حضرت مى‏سرود.
روز قیامت، مال و ثروت به درد انسان نمى‏خورد: «ما أغنى ماله و ماكسب»
«ما اغنى عنّى مالیه» مال و ثروتم چاره كارم نكرد.
«هلك عنّى سلطانیه»**حاقّه، 29.*** سلطنت و حكومتم از بین رفت و برایم سودى نداشت.
«ما اغنى عنكم جمعكم»**اعراف، 48.*** جمعیّت و ثروت شما را بى‏نیاز نكرد.
«لن تغنى عنهم اموالهم و لا اولادهم»** آل عمران، 10.*** نه ثروت و نه فرزند به حال آنان سودى نداشت.
در قرآن چهار نوع زن و شوهر ذكر شده است:
زن و شوهرى كه در كار نیك همفكر و همراهند. (حضرت على و حضرت زهراءعلیهما السلام كه به یتیم و اسیر و مسكین طعام دادند.) «و یطعمون الطعام»**انسان، 8.***
زن و شوهرى كه در كار بد همراهند. «ابى لهب... و امراته»
زن و شوهرى كه مرد در راه حق و زن در راه باطل است نظیر حضرت نوح و حضرت لوط كه همسرانشان به آنها ایمان نیاوردند و با مخالفان همدست شدند. «كانتا تحت عبدین»** تحریم، 10.***
زن و شوهرى كه زن در راه حق و مرد در راه باطل است. نظیر فرعون و همسرش. «ضرب اللّه مثلاً للذین آمنوا امرأت فرعون»**تحریم، 11.***
زن ابولهب گردنبندى قیمتى داشت كه سوگند یاد كرد آن را در راه مخالفت پیامبر مصرف كند. «فى جیدها حبل من مسد»
حضرت على‏علیه السلام در نامه‏اى به معاویه نوشت: «منّا خیر نساء العالمین و منكم حمّالة الحطب»**نهج‏البلاغه، نامه 28.*** بهترین زنان از ماست و هیزم‏آور آتش از شماست.
سلمان فارسى از اهل بیت پیامبر مى‏شود و ابولهب عموى پیامبر، مورد لعن و نفرین خداوند.
چون همسر ابولهب در سر راه پیامبر هیزم مى‏ریخت، ممكن است «حمّالة الحطب» اشاره به این باشد كه ورود او به دوزخ در حالى است كه هیزم بدوش دارد.
دست و بازو براى تلاش است و تلاش براى رسیدن به هدف مطلوب. هدف ابولهب جلوگیرى از رشد اسلام بود و در این راه تلاش بسیار كرد ولى به هدفش نرسید، پس تلاش بازوى او هدر رفت. «تبّت یدا ابى لهب»
پیام ها
1- اعلام برائت از نااهلان جزء دین است. «تبّت یدا ابى لهب»
2- كیفر توهین به مقدسات، لعن و نفرین ابدى است. «تبّت یدا ابى لهب»
3- باید براى نابودى كامل كفر دعا كنیم. «یدا» (قطع شدن دو دست نشانه بى‏نتیجه ماندن تلاشهاست.)
4- پاسخ مخالفان را مثل خودشان بدهید. در پاسخ آنان كه به پیامبر گفتند: «تبّاً لك» خداوند فرمود: «تبّت یدا ابى لهب»
5 - در نظام مكتبى، ضابطه بر رابطه مقدم است. «تبّت یدا ابى لهب»
6- مال و ثروت، یكى از ابزارهاى مخالفان انبیاست. «ما اغنى عنه ماله و ما كسب» (ابولهب سرمایه دارى بود كه ثروتش را براى محو اسلام هزینه كرد.)
7- بدتر از فساد تكرار آن است. «حمّالة»
8 - در برابر قهر الهى نه ثروت كارائى دارد و نه هر چیز كه در اثر تلاش به دست آید، خواه ثروت باشد یا مقام و عنوان و حكومت و شهرت. «ما اغنى عنه ماله و ما كسب»
9- قهر الهى نسبت به ستمگران دور نیست. «سیصلى»
10- اشرافیّت دنیا، همراه با تحقیر آخرت است. «فى جیدها حبل من مسد»