تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 10(دوره 10 جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 66. تحریم آیه 7

آیه
یَآ أَیُّهَا الَّذِینَ كَفَرُواْ لَا تَعْتَذِرُواْ الْیَوْمَ إِنَّمَا تُجْزَوْنَ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ‏
ترجمه
(در قیامت به كافران خطاب مى‏شود:) اى كسانى كه كافر شدید! امروز عذرخواهى نكنید، زیرا جز این نیست كه جزا و كیفر شما همان عملكرد خودتان است.
نکته ها
در تمام قرآن، فقط همین یك آیه با جمله «یا ایّها الّذین كفروا» شروع شده و كافران را مورد خطاب قرار داده كه آنهم مربوط به قیامت است.
قیامت مواقف گوناگونى دارد: در موقفى از قیامت اجازه عذرخواهى داده نمى‏شود. «لا یؤذن لهم فیعتذرون»**مرسلات، 36.***و در مواقف دیگر هم كه عذرخواهى مى‏كنند، پذیرفته نمى‏شود. «لا ینفع الّذین ظلموا معذرتهم»** روم، 57.*** و موقفى حتى اجازه سخن گفتن داده نمى‏شود.** یس، 65.***
نمونه‏هایى از عذرخواهى در قیامت:
گاهى به دروغ سوگند مى‏خورند: «و اللّه ربّنا ما كنا مشركین»** انعام، 23.*** به خدا سوگند ما مشرك نبودیم. آرى یا به خاطر آن كه دروغ‏گویى جزء ذات آنان شده است و یا به گمان آن كه در آن روز مى‏توانند نجات یابند، سوگند دروغ یاد مى‏كنند ولى در هر صورت، در این سخن آنان نوعى عذرخواهى و پشیمانى است.
گاهى دیگران را مقصّر مى‏دانند: «ربّنا هؤلاء اضلّونا»** اعراف، 38.***پروردگارا! (ما نمى‏خواستیم گمراه شویم) پیشینیان ما را گمراه كردند.
گاهى به اطاعت از بزرگان و پیشینیان عذر مى‏آورند: «انّا اطعنا سادتنا و كبرائنا»** احزاب، 67.***پروردگارا! ما به خاطر پیروى از بزرگانمان گرفتار شدیم.
گاهى به بى‏توجّهى و كم فكرى خود عذر مى‏آورند: «لو كنّا نسمع او نعقل...»** كهف، 10.***اگر به نداى انبیا گوش مى‏دادیم یا تعقل مى‏كردیم بدبخت نمى‏شدیم.
گاهى به پشیمانى وجبران گذشته وعده مى‏دهند: «ربّ ارجعون لعلّى اعمل صالحاً فیما تركت»** مؤمنون، 99 و 100..***
پروردگارا! مرا به دنیا بازگردان، شاید در آنچه به جا گذاشته‏ام، عمل صالحى انجام دهم.
پیام ها
1- كفر، در قیامت بخشیدنى نیست و توبه كافر در آن روز بى ثمر است. آرى، عناد و لجاجت و عصبیّت در برابر منطق و موعظه و معجزه، راه هر عذرى را مى‏بندد. «یا ایّها الّذین كفروا لا تعتذروا الیوم»
2- كیفرهاى قیامت، چیزى جز عملكرد انسان نیست. «انّما تجزون ما كنتم تعملون»