تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 10(دوره 10 جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 63. منافقون آیه 4

آیه
وَإِذَا رَأَیْتَهُمْ تُعْجِبُكَ أَجْسَامُهُمْ وَإِن یَقُولُواْ تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ كَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُّسَنَّدَةٌ یَحْسَبُونَ كُلَّ صَیْحَةٍ عَلَیْهِمْ هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى‏ یُؤْفَكُونَ‏
ترجمه
و هرگاه آنان را ببینى، قیافه آنان (چنان آراسته است) كه ترا به شگفت وادارد و اگر سخن گویند، (به قدرى جذّاب و زیباست كه) به كلامشان گوش فرادهى، گویا چوب‏هایى هستند (خشك و بى‏مغز و بى‏فایده و به هم) تكیه داده شده، هر ندایى را علیه خود مى‏پندارند، آنان دشمنند، پس از آنان دورى كن، خدا آنان را بكشد، چگونه از حق منحرف مى‏شوند.
نکته ها
در سوره توبه، خداوند به پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله مى‏فرماید: اموال و اولاد منافقان ترا به شگفتى نیاندازد، در این جا مى‏فرماید: قیافه و بیان آنان سبب شگفتى شما نشود.
گرچه در این آیه، مخاطب پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله است ولى مراد تمام مسلمانان هستند كه ممكن است ظواهر و بیان منافقان آنان را تحت تأثیر قرار دهد.
پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله فرمود: مؤمن چهار دشمن دارد: مسلمانى كه به او حسد مى‏ورزد: «مؤمن یحسُدَه»، منافقى كه كینه او را در دل دارد: «منافق یبغضه»، شیطانى كه او را گمراه مى‏كند: «شیطان یضله»، كافرى كه به جنگ او مى‏آید: «كافر یقاتله».**نهج‏الفصاحه، ص 481.***
چوب اگر در سقف و دیوار و در و پنجره به كار رفته باشد مفید است، ولى اگر آن را در كنارى به چیزى تكیه دهند، نشانه بلا استفاده بودن آن است. «خشبٌ مسنّدة»
تشبیه منافقان به تنه‏هاى بریده شده درخت، «كانّهم خشب مسنّدة»، از جهاتى مى‏تواند باشد از جمله: 1. سبكى و پوكى و شكسته شدن در برابر فشار و ضربه؛ 2. جمود و خشكى و عدم انعطاف و تأثیر پذیرى؛ 3. عدم استقلال در ایستادن روى پاى خود؛ 4. عدم قدرت بر شنیدن و اندیشیدن.
منافقان، از مؤمنان دلهره دارند و همواره نگرانند كه مبادا آیه‏اى درباره آنان نازل شود: «یحسبون كلّ صیحة علیهم» نظیر آیه 64 توبه كه مى‏فرماید: «یحذر المنافقون ان تنزل علیهم سورة تنبّئهم بما فى قلوبهم»
«هم العدوّ» یعنى دشمن واقعى این افراد هستند، زیرا اولاً درون جامعه هستند و از اسرار مسلمانان آگاهند، ثانیاً چون در لباس دوست هستند شناخت آنان مشكل است، ثالثاً چون ناشناخته‏اند مبارزه با آنان سخت‏تر است، رابعاً چون پیوندهاى نسبى و سببى با مسلمانان دارند برخورد با آنان پیچیده‏تر است و خامساً ضربه آنان غافلگیرانه‏تر است.
پیام ها
1- منافقان، در میان ما و جلو چشمان ما هستند، نه افرادى دور از چشم. «رأیتهم»
2- به هر قیافه‏اى اعتماد نكنیم كه قیافه زاهدانه دلیل تقوا نیست. در برخى موارد، ظاهر زیبا وسیله فریب مردم است. «تعجبك اجسامهم»
3- اگر هشدارهاى الهى و توجه پیامبر نباشد، سخنان زیبا و فریبنده، حتى پیامبر را به شنیدن وادار مى‏كند. «و ان یقولوا تسمع لقولهم»
4- منافقان، ظاهرى آرام، ولى باطنى پر دغدغه دارند و همیشه در وحشت و اضطرابند. «تعجبك اجسامهم... یحسبون كلّ صیحة علیهم»
5 - از دشمن داخلى بیشتر بترسید. «هم العدو»
6- دشمن را بشناسیم و فریب ظاهر و سخنان او را نخوریم. «تعجبك اجسامهم... تسمع لقولهم... هم العدوّ فاحذرهم»
7- منافقان با خدا درگیرند و خدا نیز آنها را لعنت مى‏كند: «قاتَلهم اللّه». («قاتل» از باب مفاعله در مورد درگیرى طرفینى است و لذا نفرمود: «قتلهم اللّه»)
8 - موضع‏گیرى منافقان در برابر اسلام، شگفت آور است. «اَنّى‏ تُوفكون»