تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 10(دوره 10 جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 64. تغابن آیه 2

آیه
هُوَ الَّذِى خَلَقَكُمْ فَمِنكُمْ كَافِرٌ وَمِنكُم مُّؤْمِنٌ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ
ترجمه
اوست آن كه شما را آفرید، پس بعضى از شما (به اختیار خود) كافر و بعضى مؤمن شدند و خداوند به آنچه انجام مى‏دهید بیناست.
نکته ها
اگر انسان، مقدارى خاك را در خیابان ببیند، مى‏پرسد: چه شخصى این خاك‏ها را ریخته است؟ اگر روى این خاك‏ها جدول بندى و طراحى شود، سؤال مى‏كند كه این طرح از كیست؟ اگر خاك طراحى شده، همراه با حكمت و صنعت به صورت كاشى درآید، از ویژگى‏ها و هنر طرّاح سؤال مى‏كند.
خداوند، انسان را آفرید: «خلقكم» اما آفرینش بسیار شگفت كه به خاطر آن از خود با جمله، «تبارك اللّه احسن الخالقین» یاد كرد، زیرا همه گونه هنرنمایى و ظرافت و طرّاحى در آن به كار رفته است، چنانكه در آیه‏اى دیگر مى‏فرماید: «لقد خلقنا الانسان فى احسن تقویم»**تین، 4.***ما انسان را در بهترین قالب آفریدیم.
آرى، آفریده نشانه آفریدگار است و هر چه روى آن هنرنمایى عالمانه و حكیمانه شود، نشانه علم و حكمت و قدرت آن آفریدگار است.
آیه پیش به تسبیح همه موجودات اشاره كرد و این آیه به كفر و كفران برخى انسان‏ها اشاره مى‏كند تا كافران گمان نكنند كه خداوند، نیازمند عبادت آنهاست و یا كفر آنها به خداوند زیانى مى‏رساند.
آیه قبل، به تسبیح همه موجودات اشاره داشت كه به نوعى بیانگر آن بود كه آنان از نوعى شعور برخوردارند و در این آیه، به امتیاز انسان بر دیگر موجودات اشاره مى‏كند كه داشتن اراده و اختیار است. انسان با این موهبت ممتاز الهى، مى‏تواند همان راهى را كه بقیه موجودات مى‏روند، بپیماید یا آنكه به راهى خلاف آن رود. شاید آیه به نوعى انتقاد از انسان باشد كه تو على رغم توجّه بیشتر خداوند و گل سرسبد موجودات بودن، بر خلاف مسیر آب شنا كرده و به كفران نعمت‏ها و ناسپاسى خداوند روى مى‏آورى.
پیام ها
1- آفرینش انسان، جلوه‏اى از قدرت خداوند است. «هو على كلّ شى‏ء قدیر - هو الّذى خلقكم»
2- انسان، موجودى مختار و انتخابگر است نه مجبور. «فمنكم كافر و منكم مؤمن»
3- عمل انسان، بیانگر عقیده اوست. (به جاى آن كه بگوید: خداوند به كفر و ایمان شما آگاه است، مى‏فرماید: خداوند به عملكرد شما آگاه است.) «واللّه بما تعملون بصیر»