تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 10(دوره 10 جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 62. جمعة آیه 5

آیه
مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُواْ التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ یَحْمِلُ أَسْفَاراً بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِینَ كَذَّبُواْ بِآیَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ لَا یَهْدِى الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ
ترجمه
كسانى‏كه مكلّف به تورات شدند، ولى حق آن را ادا نكردند، مانند الاغى هستند كه كتاب‏هایى حمل مى‏كند، (ولى چیزى از آن نمى‏فهمد.) گروهى كه آیات خدا را انكار كردند، مَثَل بدى دارند و خداوند قوم ستمگر را هدایت نمى‏كند.
نکته ها
در آیات قبل سخن از بعثت بود و در این آیه سخن از یهودیانى است كه بر اساس كتاب آسمانى خود، تورات، پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله را مى‏شناختند ولى لجاجت كرده و حاضر به پذیرش رسالت او نشدند.
«أسفار» جمع «سِفر» به معناى كتابى است كه از حقایق پرده بردارى مى‏كند.**مفردات راغب.*** تورات، از بخش‏هاى مختلفى تشكیل یافته كه به هر بخش كه همانند یك سوره از قرآن مى‏باشد، یك «سِفر» مى‏گویند. مانند سِفر پیدایش.
گرچه قرآن در این آیه، از یهودیان انتقاد مى‏كند، اما در واقع كنایه‏اى است به مسلمانان كه مبادا شما نیز قرآن را بشنوید، ولى به آن عمل نكنید.
قرآن در چند مورد، انسان‏هاى نااهل را به چارپایان تشبیه كرده كه یكى از آنها عالمان بى‏عمل هستند كه در این آیه به آنها اشاره شده است. «اولئك كالانعام بل هم اضل»**اعراف، 179.***
سعدى مى‏گوید:
علم چندان كه بیشتر خوانى‏
چون عمل در تو نیست نادانى‏
نه محقق بود نه دانشمند
چارپایى بر او كتابى چند
آن تهى مغز را چه علم و خبر
كه بر او هیزم است یا دفتر
حضرت على‏علیه السلام فرمود: عالمى كه به علمش عمل كند اهل نجات است و كسى كه به علمش عمل نكند، اهل هلاكت و حسرت خواهد بود و دوزخیان از بوى بد او اذیّت مى‏شوند و بیشترین حسرت و ندامت در دوزخ از آنِ كسى خواهد بود كه مردم را به سوى خدا دعوت كرده و آنان سخن او را پذیرفته و به بهشت وارد شده‏اند، ولى دعوت كننده خود به دوزخ مى‏رود؛ زیرا گرفتار هواى‏نفس و آرزوهاى طولانى شده است.
«انّ اشدّ اهل النّار ندامةً و حسرةً رجل دعا عبدا الى اللّه فاستجاب و قبل منه و اطاع اللّه فادخله اللّه الجنّة و ادخل الدّاعى النّار بتركه علمه و اتّباعه الهوى‏ و طول الأمل»**كافى، ج 1، ص 44.***
امام صادق‏علیه السلام فرمود: «انّ العالم اذا لم یعمل بعلمه زلّت موعظته عن القلوب كما یزلّ المطر عن الصفا»**كافى، ج 1، ص 44.*** موعظه عالمى كه به علمش عمل نكند از دل‏ها منحرف مى‏شود، همان‏گونه كه باران از روى سنگ منحرف مى‏شود.
امام سجادعلیه السلام فرمودند: در انجیل آمده است: «انّ العلم اذا لم یعمل به لم یزدد صاحبه الاّ كفرا و لم یزدد من اللّه الاّ بُعداً»**كافى، ج 1، ص 45.*** به دانشمندى كه به علمش عمل نكند، جز كفر و دورى از خدا چیزى افزوده نمى‏شود.
در این آیه تمثیلى‏تند و هشداردهنده در مورد عالمانِ بى‏عمل دینى مطرح شده است. پیشوایان دینى نیز در این باره تمثیلات و تشبیهات بسیارى را بیان كرده‏اند كه به گوشه‏اى از آنها اشاره مى‏كنیم:
* عالم بى‏عمل، همچون شمعى است كه دیگران از نورش بهره‏مند مى‏شوند، ولى خود هلاك مى‏گردد.**میزان‏الحكمه، ج‏9، ص‏54.***
* عالم بى‏عمل، مانند گنجى است كه انفاق نشود.**و 4. میزان الحكمه، ج 9، ص 55.***
* عالم بد، مثل سنگى است كه در مسیر آب قرار گرفته است؛ نه خود از آن مى‏نوشد و نه مى‏گذارد آب به دیگران برسد.
* عالم بى‏عمل، مانند چاه فاضلابى است كه درون آن متعفّن است.**و 6. محجّة البیضاء، ج 1، ص 130.***
* عالم بى‏عمل، مانند قبرى است كه ظاهرش سالم است ولى درون آن استخوان‏هاى پوسیده است.
گوشه‏اى از سیماى زشت یهود در قرآن‏
سنگدل هستند: «من الّذین هادوا... اولئك الّذین لم یرد اللّه ان یطهر قلوبهم»**مائده، 41.***
رفاه طلب هستند: «لن نصبر على طعام واحد»**بقره، 61.***
در روى زمین فساد مى‏كنند: «یسعون فى الارض فسادا»**مائده، 64.***
حتى به خداوند تهمت مى‏زنند: «ید اللّه مغلولة»**مائده، 64.***
كتاب الهى را تحریف مى‏كنند: «یحرّفون الكلم عن مواضعه»**نساء، 46.***
هر كجا وحى طبق میل آن‏ها نباشد، تكبّر مى‏ورزند: «افكلما جاءكم رسول بما لا تهوى انفسكم استكبرتم»**بقره، 87.***
نسبت به اهل ایمان، بیشترین كینه را دارند: «اشدّ الناس عداوة للذین آمنوا الیهود»**مائده، 82.***
انبیا را به قتل مى‏رساندند: «لقد اخذنا میثاق بنى اسرائیل و ارسلنا الیهم رسلاً... فریقاً كذّبوا و فریقاً یقتلون»**مائده، 70.***
غضب شده خداوند هستند: «و باؤوا بغضب من اللّه»**بقره، 61.***
گروهى از آنان مورد لعنت حضرت عیسى و حضرت داود بوده‏اند: «لُعِن الّذین كفروا من بنى‏اسرائیل على لسان داود و عیسى»**مائده، 78.***

پیام ها
1- استفاده از تمثیل در بیان حقایق، شیوه‏اى قرآنى است. (قرآن دانشمندان بى‏عمل را به الاغ تشبیه كرده است كه به ظاهر سنگین است، ولى در واقع، خفیف است). «مثل الّذین حمّلوا التوراة... كمثل الحمار یحمل اسفاراً»
2- افشاىِ عالمان ناصالح و زبان گشودن به انتقاد از آنان، امرى قرآنى است. «مثل الّذین حمّلوا التوراة ثم لم یحملوها كمثل الحمار یحمل اسفاراً»
3- اگر عمل نكردن به تورات، انسان را تا مرز حیوانى همچون الاغ پایین مى‏آورد، عمل نكردن به قرآن كه كتاب برتر است، انسان را چگونه مى‏سازد؟ «كمثل الحمار»
4- در اختیار داشتن و حملِ كتاب آسمانى مهم نیست، عمل به آن مهم است. «لم یحملوها... یحمل اسفاراً»
5 - عمل نكردن به علم و دانش خود، نوعى تكذیب عملى آن است. «بئس مثل القوم الّذین كذّبوا»
6- عمل نكردن به علم، نوعى ظلم است. «و اللّه لایهدى القوم الظالمین»
7- دلیل محرومیّت‏ها، عملكرد خود ماست. «و اللّه لایهدى القوم الظالمین»