تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 10(دوره 10 جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 97. قدر آیه 1

آیه
إِنَّآ أَنزَلْنَاهُ فِى لَیْلَةِ الْقَدْرِ
ترجمه
همانا ما قرآن را در شب قدر نازل كردیم.
نکته ها
خداوند، امور عالم را از طریق فرشتگان و با واسطه آنان به انجام مى‏رساند. لذا در بسیارى از آیات قرآن، فعل‏ها و ضمیرهاى مربوط به خداوند به صورت جمع آمده است. چنانكه در آغاز این سوره مى‏فرماید: «انّا انزلناه» ما قرآن را نازل كردیم.
بر اساس نظر مفسّران،** تفسیر المیزان.*** قرآن دو بار نازل شده است. یكبار به صورت یكپارچه در شب قدر كه این سوره به آن اشاره دارد و بار دیگر به صورت تدریجى در مدت بیست و سه سال دوره رسالت پیامبر. تعبیرات قرآن نیز درباره نزول این كتاب آسمانى دو گونه است. برخى با واژه «انزلنا» از ریشه انزال به معناى نزول دفعى آمده و برخى دیگر با واژه «نزّلنا» از ریشه تنزیل به معناى نزول تدریجى آمده است.
از انضمام آیه «انّا انزلناه فى لیلة القدر» با آیه «شهر رمضان الّذى انزل فیه القرآن»** بقره، 185.***معلوم مى‏شود كه شب قدر در ماه رمضان است، امّا اینكه كدام یك از شب‏هاى ماه رمضان است، در قرآن چیزى بر آن دلالت ندارد و در روایات نیز به صورت مردّد میان یكى از سه شب آمده است. چنانكه از امام صادق‏علیه السلام در مورد شب قدر پرسیدند: آن حضرت فرمود: در شب نوزدهم، بیست و یكم و بیست و سوم رمضان جستجویش كن.** وسائل الشیعه، ج 10، ص 360.***البته معروف میان اهل سنّت آن است كه شب بیست و هفتم رمضان، شب قدر است.
پیام ها
1- شب قدر، شب شكرگزارى و تشكر از خداوند است. زیرا مهم‏ترین نعمت خداوند بر بشر، یعنى قرآن نازل شده است. «انّا انزلناه فى لیلة القدر»
2- ظرف و مظروف باید متناسب باشند. بهترین كتاب در بهترین شب بر بهترین انسان‏ها نازل مى‏شود. «انّا انزلناه فى لیلة القدر»
توضیحات