تربیت
Tarbiat.Org

پرسش‏های مهم پاسخ‏های کوتاه‏
حاج شیخ محسن قرائتی

سؤال: چرا خداوند گاهی دعای ما را مستجاب نمی‏کند؟

پاسخ : در قرآن می‏خوانیم: ادعونی أستجب لکم**سوره غافر، آیه 60.*** مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم. اگر شخصی به دیگری گفت: به هنگام برخورد با مشکل به من تلفن کن تا تو را کمک کنم، این جمله لوازم و شرایطی دارد از جمله:
1- رفاقتت را با من حفظ کنی.
2- شماره تلفن مرا گم نکنی و شماره را درست بگیری.
3- به هنگام بازگو کردن مشکلات، حرف‏های بی ربط نزنی و توقعات نابجا نداشته باشی و به وظیفه خود عمل کرده باشی.
4- آنچه می‏گویی واقعا مشکل باشد، نه خیالات و توهمات.
5- برای حل مشکلات خود، انتظار نداشته باشی تمام مقررات و نظام را بهم بریزم.
6- حل این مشکل، سبب پیدایش مشکل دیگری برای شما یا دیگران نشود.
7- در بازگو کردن مشکلات، صادق باشی و دروغ نگویی.
آیا ما در دعا و طرح مشکلات خود با خدا، این شرایط را مراعات
کرده‏ایم؟
آیا رفاقت و بندگی خود را با خدا حفظ کرده‏ایم؟ قرآن می‏فرماید: و یستجیب الذین آمنو و عملوا الصالحات**سوره شوری، آیه 25.*** پاسخ مثبت به کسانی داده می‏شود که با ایمان و عمل شایسته رابطه خود را با خدا حفظ کرده باشند.
آیا شماره تلفن را درست گرفته‏ایم؟ در روایات می‏خوانیم: دعا آدابی دارد، از جمله:
ابتدا بسم الله بگویید، با وضو و حضور قلب و در مکان مقدس مثل مسجد باشید، قبل از دعا از خداوند با صفات و اسماء الحسنی تجلیل کنید، ده مرتبه یا الله، یا رب بگویید، گوشه‏ای از نعمت الهی را به زبان آورید، از خداوند تشکر کنید، بر محمد و آل محمد صلوات بفرستید، لغزش‏های خود را مطرح و استغفار کنید، دعا و خواسته خود را میان دو صلوات مطرح کنید و امیدوار باشید.
آیا در دعاهای خود توقعات نابجا نداریم و به وظیفه خود عمل کرده‏ایم؟
دانش‏آموز درسی نخوانده، دعا می‏کند که قبول شود.
می‏گویند: دانش‏آموزی به خانه آمد و وارد اتاق جلویی شد و مشغول دعا شد. به خدا گفت: پروردگارا! کوه هیمالیا را در فلان کشور قرار بده و دریاچه ارومیه را در نیشابور قرار بده.
مادرش گفت: این چه دعایی است که می‏کنی؟! گفت: من در امتحان جغرافیا پاسخ سؤالات را اشتباه نوشته‏ام، حالا به خدا می‏گوییم کوه و دریا را جابجا کند تا من نمره بیاورم!
آیا زمان دعا و شرایط دیگر را در نظر گرفته‏ایم؟ در اسلام زمان‏هایی برای دعا سفارش شده است، از جمله: شب‏های جمعه، سحرها، بعد از نماز، غروب جمعه، بعد از خطبه‏های نماز جمعه، هنگام نزول باران و جاری شدن اشک و....
آیا مشکلات ما واقعا مشکل است یا خیال می‏کنیم که مشکل است؟ بسیاری مشکلات، لازمه نظام طبیعت است و رفع آن، به معنای به هم زدن نظام عالی. همچون فقیری که سقف خانه‏اش خراب است و باران که می‏آید، سقفش چکه می‏کند. برای رفع مشکل او، یا باید خداوند باران نفرستد یا بر بام خانه او باران نبارد و یا آب باران در پشت بام خانه‏اش نفوذ نکند و یا... که هر کدام از اینها به معنای نادیده گرفتن قوانین حاکم بر طبیعت است.