تربیت
Tarbiat.Org

پرسش‏های مهم پاسخ‏های کوتاه‏
حاج شیخ محسن قرائتی

سوال: با دیدن این همه تفاوت‏ها و ناهنجاری‏ها،چگونه نظام را اسلامی بدانیم؟

پاسخ :اولا معنای نظام اسلامی آن نیست که تمام افراد جامعه‏اش عادل باشند، بلکه نظام اسلامی آن است که قوانین و مدیرانش اسلامی باشند.
مسافرت خوب آن است که ماشین سالم و راننده ماهر باشد تا مسافرین را به مقصد برساند، نه آن که تمام مسافران بی مسئله باشند، هیچ کس در هیچ سفری برای سوار شدن به اتوبوس و قطار و هواپیما، تک تک مسافران را بررسی نمی‏کند، بلکه به سلامتی وسیله و مهارت راننده می‏اندیشد.
در آیه 102 سوره بقره می‏خوانیم که در زمان حضرت سلیمان(علیه السلام) (پیامبر معصومی که حکومتش هدیه‏ای الهی بود)، گروهی به جای پیروی از آن حضرت، پیرو شیطان بودند: و اتبعوا ما تتلوا الشیاطین علی ملک سلیمان‏
ثانیا عدالت همه جا به معنای تساوی نیست. پزشک عادل، پزشکی نیست که به همه بیماران یک نوع دارو بدهد، معلم عادل، معلمی نیست که به همه دانش‏آموزان یک نمره بدهد، بلکه این تساوی، کمال بی عدالتی است. مگر سلول چشم با سلول استخوان پا یکسان است؟ مگر برگ‏ها، میوه‏ها، کوه‏ها، دشت‏ها، معدن‏ها، جنگل‏ها، کرات آسمانی، کهکشان‏ها، رنگ‏ها، نژادها،و... یکسانند؟! آری، تفاوت دو نوع است: گاهی حکیمانه و بر حق است و گاهی تبعیض و نا حق.
اختلافات گاهی بر اساس ظلم است که باید با تمام قدرت جلوی آن را گرفت. سرمایه‏هایی را که با زد و بند، کم‏فروشی، احتکار، توطئه، اختلاس، سرقت، ربا و امثال آن جمع شده است، باید از حلقوم متجاوزان بیرون کشید.
اما گاهی تفاوت و اختلافی که در اثر کار، هنر، تخصص، مدیریت، ابتکار و امثال آن پیدا می‏شود، چنانچه حقوق واجب الهی آن (خمس و زکات و...) پرداخت شود، مانعی ندارد. اگر بخواهیم حق ابتکار و هنر و کار و تخصص را نادیده بگیریم، جامعه را کد می‏ماند و رشدی ندارد.