تربیت
Tarbiat.Org

بصیرت فاطمه‌زهرا(س)
اصغر طاهرزاده

فاطمه(س)، عامل شكستن جوّ خفقان سقیفه‌سازان

بسم الله الرّحمن الرّحیم
(اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا مَمْتَحَنَةُ ‌امْتَحَنَكِ ‌الله‌ُ الذَّی خَلَقَكِ قَبْلَ اَنْ ‌یَخْلُقَكِ(
(فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صابِرَة((185)
سلام بر تو ای فاطمه‌زهرا(س)! ای امتحان‌شده توسط خالقت، قبل از آن‌كه خلق شوی! و خداوند دید تو در آن امتحان شكیبا خواهی بود.
حضرت زهرا(س) در خطبه تاریخی‌شان در مسجد مدینه در مقابل بعضی از سران مدینه، مسائلی را مطرح فرمودند كه می‌توان گفت تا قیام قیامت ما می‌توانیم از مطالب آن، در راستای تحلیل مسائل اجتماعی خود، بهره بگیریم كه بحمدلله تا حدّی مسائلی در شرح آن خطبه مطرح شد.
حال حضرت در جبهه‌ای دیگر و با مخاطبانی دیگر فرصت را غنیمت شمرده‌اند و نكات ماندنی دیگری را مطرح می‌كنند كه بسیار روشنگر و بیداركننده است و ما امیدواریم با طرح سخنان آن حضرت در این خطبه كوتاه، جوانان كشورهای اسلامی- اعم از شیعه و سنّی- بتوانند نسبت به وقایع صدر اسلام یك بازخوانی جدیدی انجام دهند تا به لطف الهی شاهد به صحنه‌آمدن اسلام تأثیرگذار در جهان اهل سنت - به‌جای اسلام منفعل امروزی- باشیم، اسلامی كه فاطمه(س) می‌شناسد و تلاش می كند مورد فراموشی قرار نگیرد تا مسلمانان را به اوج كمال معنوی و عزّت اجتماعی سوق دهد.
آنچه در ابتدا باید مورد توجّه قرار گیرد و همین موجب امیدواری ما نسبت به آینده جهان اسلام است، شخصیت و قداست پذیرفته‌شدة حضرت‌زهرا(س) در جهان اسلام است. جهت روشن‌شدن این امر به عنوان نمونه چند روایت از متون مورد قبول اهل سنّت دربارة حضرت فاطمه(س) به شرح زیر می‌آوریم:
1- از عایشه نقل است كه می‌گفت: راستگوتر از فاطمه كسی را ندیدم.(186)
2- شیخ‌سلیمان‌حنفی‌ِقندوزی روایت كرده كه رسول‌خدا(ص) فرمود: «خَیْرُ رِجالِكُمْ عَلِی‌ُّبْنُ اَبی‌طالِبٍ، وَ خَیْرُ شَبَابِكُم الْحَسَن ُوَ الْحُسَیْنُ وَ خَیْرُ نِسائِكُمْ فاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّد»(187) یعنی؛ بهترین مردان شما علی‌بن ابی‌طالب و بهترین جوانان شما حسن و حسین و بهترین زنان شما فاطمه دختر محمّد(ص) است.
3- از بسیاری صحابه نقل است كه؛ رسول‌الله(ص) فرمودند: «یا فاطِمةُ اِنَّ‌اللهَ یَغْضِبُ لِغَضَبِكِ وَ یَرْضَی لِرِضاكِ»(188) یعنی؛ ای فاطمه! خداوند با غضب تو غضبناك و با رضایت تو راضی می‌شود.
4- قال رسول‌الله(ص): «فاطمه پاره‌ای از من است، هركس او را به خشم آورد مرا به خشم آورده».(189) ابن‌حجر بر اساس این حدیث گفته: از این حدیث باید استدلال كرد كه اگر آزار كسی آزار پیامبر(ص) باشد، آزار او حرام است، پس هركس رفتاری از او سر زند كه فاطمه(س) را آزار رساند به گواهی این حدیث، پیامبر(ص) را آزار داده و چیزی سهمناك‌تر از این نیست كه با آزار فرزندان زهرا(س) خود وی را آزار دهند و مكافات این اعمال هرچه زودتر در دنیا داده خواهد شد و البته كیفر آخرت سخت‌تر است.
پس ملاحظه می‌فرمایید كه سخنان فاطمه(س) جهت بازبینی وقایع صدر اسلام برای كلیة مسلمانان یك حجت بی‌انكار و قابل پذیرش است و این است كه می‌توان از طریق آن حضرت جهان اسلام را از ضعف‌ها و گرفتاری‌هایی كه نصیبش شده نجات داد و در راستای همین شخصیت انكار ناپذیر صدیقة طاهره(س) بود كه علی(ع) آن حضرت را پس از جریان سقیفه بر در خانة اهل مدینه برد تا آن حضرت حجت را در اثبات حقانیت علی(ع) تمام كند.