تربیت
Tarbiat.Org

بصیرت فاطمه‌زهرا(س)
اصغر طاهرزاده

خطر بی‌تفاوت‌شدن مجاهدان دیروز

بسم الله الرحمن الرحیم
﴿السَّلام عَلَیْكِ یا مُمْتَحَنَةُ اِمْتَحَنَكِ الَّذی خَلَقَكِ قَبْلَ اَنْ یَخْلُقَكِ﴾
﴿وَ كُنْتِ لِمَا امْتَحَنَكِ بِه صابِرةً …﴾(136)
سلام بر تو ای فاطمه‌زهرا (س)! ای امتحان‌شده توسط خالقت قبل از آن‌كه خلق شوی! و خداوند دید تو در آن امتحان صابر و بردباری و از عهده آن امتحانِ عظیم بر خواهی آمد.
فاطمه‌(س) صبر بزرگی است كه توانست در شرایط پس از رحلت رسول‌الله(ص)، آن امتحان عظیم الهی را به نمایش ‌گذارد و در نشان دادن انحرافی وحشتناك با تمام وجود، موفّق شود.
بحثمان در رابطه با خطبه روشنگرانة حضرت فاطمه‌زهرا(س) است. در این جلسه فراز دیگری از كلمات حضرت را ادامه می‌دهیم. حضرت خطاب به انصار، یعنی انسان‌های مذهبی آن زمان كه نسبت به جریان حاكمیت بعد از رسول‌خدا(ص) سكوت كرده بودند، می‌فرمایند: ای گروه انصار! از شما انتظار نبود كه فضا و جوّی كه در جامعه ساخته شد، تحت ‌تأثیرتان قرار دهد.
همیشه افراد غیرمؤمن و یا انسان‌های سست‌ایمان، جوّی را می‌سازند و افرادِ مؤمن ساده را منفعلِ طرح و برنامة خود می‌كنند. به عنوان مثال اگر در سال‌های اخیر دقّت كرده باشید، عدّه‌ای فضایی را در رابطه با توسعه اقتصادی و سیاسی ساختند ولی بیشتر دنیاپرستی و سیاست‌زدگی را تبلیغ كردند و جمع كثیری از افراد انقلابیِ ساده را نیز منفعل نمودند. جریان‌ها و شریان‌های فرهنگی و اقتصادی جامعه را با آن شعارها به دست گرفتند و هرچه خواستند به انقلاب اسلامی تحمیل كردند. و متأسفانه بسیاری از افراد متدیّن و مؤمن هم ایستادند و نظاره كردند.
فاطمه‌زهرا(س) در آن زمان با این مسئله روبه‌رویند كه جریانی با نقشة قبلی عنان جامعه اسلامی را به دست گرفته و به هرجا كه می‌خواهد می‌برد. ولی مشكل اصلی كه به جامعة آن روز و به آیندگان ضربه زد، از جایی شروع ‌شد كه مذهبی‌های سینه‌چاكِ مبارزِ جنگجو، فقط نگاه می‌كردند و هیچ‌كاری در مقابل این جریان انجام ندادند. حضرت خطاب به آن‌ها می‌فرماید: