تربیت
Tarbiat.Org

بصیرت فاطمه‌زهرا(س)
اصغر طاهرزاده

جبهه‌ای كه فاطمه(س) گشود

315 - «اَلا وَ قَدْ قُلْتُ ما قُلْتُ عَلی مَعْرِفَةٍ مِنّی بِالْخَذْلَةِ الَّتی خامَرَتْكُمْ وَ الْغَدْرَةِ الَّتی اِسْتَشْعَرَتْها قُلُوبُكُمْ» بدانید آنچه من گفتم با معرفت كامل بود به سستی كه در خوی شما پدید آمده و انسی كه قلب شما به بی‌وفایی و خیانت گرفته است.
من آنچه شرط بلاغت بود به شما گفتم، و سستی و بی‌وفایی موجود در شما را مورد خطاب قرار دادم، بلكه بیدار شوید و اگر هم بیدار نشدید این سخنان، چراغ راهنمای بشریت خواهد ماند كه مسلمانان همواره مواظب باشند در چنین ورطه‌هایی سقوط نكنند و روحیة انقلابی خود را از دست ندهند.
حضرت فرمودند من این‌ها را برای شما گفتم و می‌دانستم شما به یاری من قیام نمی‌كنید. امّا برای این‌كه از این طریق جبهه‌ای را به روی بشریت باز گشایم، این سخنان را گفتم.
شاید این سؤال برای شما پیش آید كه حضرت فاطمه‌زهرا(س) كه به خوبی می‌دانستند این‌ها قیام نمی‌كنند، چرا اصلاً این مطالب را در آن شرایط بیان فرمودند؟ اوّلاً؛ حضرت می‌خواهند روش نقد و بررسی را به ما یاد بدهند، مثلاً بگوییم ای آقایی كه زحمت كشیدی و لانة جاسوسی آمریكا را تسخیر كردی، آفرین به این شجاعت تو، ولی حالا كه رفته‌ای با همان آمریكایی‌هایی كه در لانة جاسوسی به اسارت گرفته‌ای، سر میز مذاكره نشسته‌ای، می‌بینم كه آن سوابق عالی خود را با این كارهایت ضایع می‌كنی. روش اهل‌البیت روش هنرمندانه‌ای است. ببینید فاطمه‌زهرا(س) چگونه با انصار حرف می‌زنند. می‌فرمایند: می‌دانم دیروز مبارزه كردید و سختی كشیدید، ولی امروز نتایج آن زحمات را دارید از دست می‌دهید؛ یعنی این‌طور نیست كه مبارزان دیروز، امروز در هر راهی قدم گذاشتند باز به معنی ادامه دادن انقلاب باشد. ثانیاً؛ حضرت انحرافی را كه بعد از رحلت پیامبر اكرم(ص) پیش‌ آمد، برای همیشة تاریخ روشن می‌كنند. این هنر الهی است كه شما جریان تاریخ را از صدر اسلام تا ظهور امام زمان(عج) بتوانید تحلیل كنید. اگر ما از در خانة اهل‌البیت كنار برویم و تاریخ گذشته و حال خود را درست تحلیل نكنیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم دشمنِ اسلام تحلیل‌هایی را كه به نفع خودش است در ذهن ما جای می‌دهد. به عبارت دقیق‌تر؛ فاطمه‌زهرا(س) در این فراز از فرمایششان، نظام و ناموس تاریخ را برای ما بیان و تحلیل می‌نماید، تا فریب تحلیل‌های بیگانه از اسلام را نخوریم.