تربیت
Tarbiat.Org

بصیرت فاطمه‌زهرا(س)
اصغر طاهرزاده

ریشة بصیرت فاطمه(س)

اگر در خانة ایمان و قناعت یعنی خانة پیامبر و فاطمه«سلام‌الله‌علیهما» این همه بصیرت و شجاعت پروریده می‌شود، پس زنده باد ایمان و قناعت.
راستی ای فاطمه ! اگر تو نیازمند فدك بودی، چرا بر خلیفه این‌چنین شوریدی؟! چرا تملق او را نگفتی؟! یا نه، تو محتاج فدك نبودی، بلكه فدك را بهانه كردی تا انحراف را معرفی كنی؟! ای فرزند خانة ایمان و قناعت! اگر تو نیازمند به پاره خشتی از دنیا بودی، نه این‌همه بصیرت داشتی كه خط انحراف را روشن كنی و نه این‌همه شجاعت داشتی كه این‌چنین روبه‌روی باطل بایستی.
همه می‌دانید كه حبّ دنیا چشم انسان را كور می‌كند «حُبُّ الشَّیْءِ یُعْمی وَ یُصِمّ» یعنی حبّ هرچیزِ دنیایی، انسان را كور و كر می‌كند. ولی كسی كه چشم و دلش را از دنیا بركَنَد، خیلی زود بصیر می‌شود و مسیر انحراف را می‌شناسد، اگر ما هم مواظب خودمان نباشیم،گرفتار دنیادوستی می‌شویم و جریانات انحرافی و باطل را از جریان حق تشخیص نمی‌دهیم و حق را گم می‌كنیم. فاطمه‌زهرا(س) به جهت این‌كه حبّ دنیا ندارد، هم بصیر است و هم شجاع.
تو همان فاطمه‌ای كه به سلمان فرمودی: ای سلمان! ما در خانه، یك تكّه پوستین داریم كه به هنگام صبح در یك طرف آن به حیوانات علف می‌دهیم و به هنگام شب روی طرف دیگر آن می‌خوابیم. خدایا! بصیرت فاطمه را به مردم ما عطا كن تا انحراف را در هرجایی بشناسند و شجاعت فاطمه(س) را نیز عطا كن تا در مقابل باطل، دم فرو نبندند. خدایا! توفیقمان بده كه فاطمی بیندیشیم و فاطمی عمل كنیم.
حضرت در ادامه می‌فرمایند:
242 - «وَ لِكُلِّ نَبَأٍ مُسْتَقَرٌّ فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ مَنْ یَأْتیهِ عَذابٌ یُخْزیهِ وَ یَحِلُّ عَلَیْهِ عَذابٌ مُقیم» و برای هر خبری كه دین خدا از آن ما را آگاهی داده، قرارگاهی است، پس خواهید دانست كه عذابِ خواری، بر سرِ چه‌كسی فرود خواهد آمد و عذاب همیشگی بر چه‌كسی حلول خواهد كرد.
این‌جاست كه حضرت می‌فرمایند خودتان می‌دانید؛ هرخبری كه آمده‌است یك وقت و یك محل استقراری دارد. عذاب‌هایی را كه خداوند وعده داده‌است وقت و زمانی دارد و خیلی زود معلوم می‌شود چه كسی اهل عذاب است. یعنی حضرت با این جملات دارند اعلام می‌كنند: خطای بزرگی رخ داده است و برای بشریت روشن كردند جایگاه حاكمانی كه به جای امام معصوم(ع) عنان نظام اسلامی را به‌دست بگیرند،كجاست.