تربیت
Tarbiat.Org

بصیرت فاطمه‌زهرا(س)
اصغر طاهرزاده

هان ای انصار! چه جای سكوت؟

243 - «ثُمَّ رَمَتْ بِطَرْفِها نَحْوَ الْاَنْصار فَقالَت» آنگاه رو به طرف انصار كرده و فرمودند:
244 - «یا مَعْشَرَ النَّقیبَةِ!» ای آدم‌های وارسته !
245 - «وَ اَعْضادَ الْمِلَّةِ» ای یاران ملت اسلام.
246 - «وَ حَضَنَةَ الْاِسْلام» ای حافظان اسلام
247 - «ما هذِهِ الْغَمیزَةُ فی حَقّی؟» این ضعف و غفلتِ دفاع از حق من كه، در شما به‌وجود آمده برای چیست؟
شما را چه شده‌است كه نسبت به حق من چشم‌پوشی می‌كنید؟ حضرت نمی‌خواهند بگویند كه شما بیایید و فدك را پس بگیرید و به من برگردانید. بلكه می‌فرمایند: فدك نمونة خوبی است برای این‌كه شما بلند شوید و اعتراض كنید و در نتیجه جبهة حق و باطل روشن می‌شود.
248 - «وَالسِّنَةُ عَنْ ظُلامَتی؟!» چرا نسبت به ظلمی كه به من شده سهل‌انگاری و سستی می‌كنید.
چرا كه دفاع از حق فاطمه(س) دفاع از حق انسان بزرگی است كه دفاع از او حق را به نهایت زیبا می‌نماید. و اگر انصار واقعاً حرف حضرت را شنیده بودند از یك خفّت بزرگ كه بعداً گریبانگیرشان شد و حتی رهبرشان را به طرز مرموزی كشتند، نجات پیدا می‌كردند.
همین‌جا یك نمونه برایتان عرض كنم. شما گاهی می‌بینید همه نگران یك قضیه هستید و اعتراض دارید ولی نمی‌دانید اعتراضتان را چگونه مطرح كنید. مثلاً همه از سازمان یا اداره‌ای شكایت دارند ولی نمی‌دانند به چه كسی و چگونه اعتراض كنند؟ می‌بینید بعضی از متعرضین در خیابان جمع می‌شوند و اعتراض می‌كنند و چند نفوذی از دشمن هم داخل آن‌ها می‌شود و چندجا را آتش ‌می‌زند، نتیجه‌اش هم این می‌شود كه به جهت روش غلط آنها دیگر كسی جرأت اعتراض به آن سازمان یا اداره را ندارد. به نظر من دشمن هم برای این‌كه صدای اعتراضِ حقِ مردم را منحرف كند و مردم را مأیوس نماید، در آن قضیه خودش را در دل اعتراض مردم قرار ‌می‌دهد، و جهت آن اعتراض را منحرف می‌كند. بنابراین هركسی كه انقلاب اسلامی را بیشتر دوست می‌دارد، هم باید مواظب جریان‌های انحرافی باشد، هم باید با انحراف‌ها به‌گونه‌ای برخورد كند كه نتیجه‌اش مقابله با انقلاب اسلامی نشود، و دشمن هم سوء استفاده نكند. الآن با مشكلاتی كه ایجاد كرده‌اند مردم و به‌خصوص جوانان را به تحلیلی رسانده‌اند كه بگویند اگر انقلاب نباشد وضع ما بهتر خواهد شد. در صورتی كه این جوان نمی‌داند اگر انقلاب نباشد دیگر خودش هم نخواهد بود. كاری شده است كه به جای این‌كه این جوان توانایی‌های الهی و عظیم این انقلاب را بشناسد و با پشتیبانی از ولایت فقیه و جریان‌های معنوی انقلاب، به اصلاح امور بپردازد، به دشمنان انقلاب دل بسته‌ شود و بخواهد از طریق دشمن، مشكلات را حل كند.
آری! كسی نباید از انحراف‌های موجود راضی باشد، هر كس از رشوه و رانت و غارت بیت‌المال و بی‌عدالتی راضی باشد، خودش جزو غارتگران است. هر جا عدالت نیست یقین بدانید اسلام نیست. البته باید مواظب باشید در راستای اعتراض به انحرافات، دوست و دشمن را خوب بشناسید تا با صدای اعتراض شما دشمن برنامة خودش را عملی نسازد، و لذا شناخت شرایط اعتراض بسیار مهم است.
حضرت فاطمه‌زهرا(س) در این جملات خطاب به انصار می‌فرمایند: چرا نشسته‌اید؟ چرا اعتراض نمی‌كنید؟ عدالت گم شد، شما هم كه می‌توانید فریاد عدالت‌ خواهی‌تان را بلند كنید الآن هم كه وقت اعتراض است، جریان غصب فدك هم كه نمونة خوبی برای اعتراض است، پس چرا نشسته‌اید؟!
در همین راستا سخنان دانشمند مسیحی لبنانی جناب آقای‌سلیمان‌كتانی برندة جایزة حوزة علمیة نجف، به جهت تحقیقاتش راجع به فاطمه‌زهرا(س) را از كتاب «فاطمه‌زهرا(س) زهی در نیام» خدمتتان عرض می‌كنم. ایشان با اقتباس از این قسمتِ خطبة حضرت‌فاطمه‌زهرا(س) كه خطاب به انصار است، از قول حضرت چنین سخن می‌گوید:
مگر هرچه عزّت دارید از این دین نبود؟
مگر این‌همه فضائلِ روبه‌روی شما كه برای همیشه تاریخ شما را شكوهمند كرد، به‌جهت گردآمدن به گِرد این دین نبود؟
چه شده‌است كه به بهانه‌ای اندك، می‌خواهید به آن پشت كنید؟
همه می‌دانید؛ اگر به گِرد علی نگردید، به گِرد هركس دیگر بگردید، به گِرد دین نگشته‌اید.
شما مگر خودتان با تلاش‌ها و خون‌دادن‌ها بهای به‌پاشدن این دین را نپرداختید، پس چرا به جاهلیت گذشته روی برگردانده‌اید؟
گویا رنج‌هایی كه از روح طاغوت و جاهلیت برده‌اید فراموش كرده‌اید، همان روحی كه شما را در زندگیِ خیالی وارد كرده بود و دختران و پسران شما در آرزوهای واهی، عمرشان به پوچی كشیده ‌می‌شد.
چرا از دین خدا برگشته‌اید و می‌خواهید بیشتر هم برگردید؟
گویا حق و عدالتِ موجود در این نهضت، ارزش‌های انسانی نبودند، گویا شما در زیر سایه‌ای غیر از حق و عدالت زندگی خود را می‌جویید كه به منادیان مخالف نهضت اسلامی نزدیك‌تر شده‌اید.
راضی بودن منافقان از حاكمیت جدید قابل پذیرش است، اما سكوت رضایتمندانة شما كه تا دیروز برای اسلام شمشیر می‌زدید، دل را می‌سوزاند. چرا؟
همه خوب می‌دانید كه اگر علی حاكم نباشد تفرقه شروع می‌شود، و در حاكمیت علی است كه سایة اتحاد و یگانگیِ قلب‌ها، همه جا را فرا می‌گیرد و در چنین شرایطی همة افرادِ جامعه به مقاصد انسانی خود خواهند رسید. نگذارید وحدتی را كه این جزیره، تازه به خود دیده‌است، ناقص و نیمه‌تمام از دست برود.
كدام قدرتی می‌تواند نور یگانگی را به جامعه برگرداند؟ مگر آن كسی كه حتی برای حفظ وحدت، به سادگی از حق خود خواهد گذشت؟
گویا آن‌همه تبعیض و مشقت و قبیله‌سالاری، شما را آزرده نكرده بود كه باز در دامن خود در حال پروراندن همان آداب هستید، در حالی‌كه امروز در دامن اسلام می‌توانید فرهنگی بزرگ و معنوی بپرورانید كه شما را از خاك به افلاك و از سیاهی به صفا برساند.
گویا فكر كرده‌اید این رسالت و نهضت، هدفی جز این نداشته كه گروهی از شما را حاكم كرده و غریزة ریاست‌طلبیِ بعضی‌ها را اشباع نماید.
چرا دارید این‌همه انوار الهی را كه به سوی شما آمده است، ارزان می‌فروشید؟
استخوان‌های پوسیده را برای پیروی از عادات گذشته زنده ‌می‌كنید و گویا در این جزیره نهضتی الهی صورت نگرفته، و می‌خواهید بر عادات و افكار قبل از اسلام تن دهید. (130)
حضرت در ادامه می‌فرمایند: مگر پیامبر(ص) نفرمود حرمت بازماندگان پیامبر را نگاه دارید، پس چرا دنبال ما نمی‌آیید؟!
249 - «اَما كانَ رَسُولُ‌الله(ص) اَبی یَقُولُ» آیا پدرم رسول خدا(ص) نمی‌فرمود:
250 - «اَلْمَرْءُ یُحْفَظُ فی وُلْدِه» حفظ احترام به فرزندِ هركس، احترام به پدر اوست.
251 - «سَرْعانَ ما اَحْدَثْتُمْ» چه به سرعت رنگ باختید و تحت تأثیر جوّ قرار گرفتید.
252 - «وَ عَجْلانَ ذا اِهالَةً» چه با عجله، آب از دهان و دماغ این بُز لاغر ریخت، و چه زود شما نسبت به دفاع از حق سست و بی‌حال شدید.
چطور جوّی كه سقیفه‌سازان به‌وجود آوردند، شما را گرفت؟! ملاك داشته باشید، جای ترس و غفلت نیست، خیلی زود سست شدید.
ملت ما هم باید بدانند كه باید تمام زندگی‌شان را تبدیل به یك مبارزة تمام عیارِ نظامی، فرهنگی و اقتصادی با دشمنان اهل‌بیت بكنند وگرنه همچون انصارِ مبارزِ سلحشورِ یار اسلام و پیامبر(ص)، با اندك حیله‌ای حذف می‌شوند و به چه مصیبت‌هایی كه گرفتار نمی‌گردند.
253 - «وَ لَكُمْ طاقَةٌ بِما اُحاوِلُ» شما تواناییِ آنچه را من در راه آن می‌كوشم و به شما محول می‌كنم دارید.
این‌كه مقام معظم رهبری می‌فرمایند شما ای ملت برای این‌كه عزیز و عزتمند شوید توان مقابله با انحرافات را دارید، روی این مبناست كه سرمایة دین الهی و فرهنگ فاطمی را دارا هستید. فرهنگ نفاق دائم جوّسازی می‌كند كه شما توان مقابله با انحراف را ندارید. فاطمه‌زهرا(س) و فرهنگ فاطمی می‌گوید شما با داشتن چنین دینی، می‌توانید، حالا كه می‌توانید پس چرا انجام نمی‌دهید؟
254 - «وَ قُوَّةٌ عَلی ما اَطْلُبُ وَ اُزاوِلُ» و در شما قوّت آن چیزی را كه از شما انتظار دارم، هست.
حضرت به انصار می‌گویند: شما توان قیام را دارید، این كه فكر می‌كنید نمی‌توانید، از القائات دشمن و نفاق است كه به شما القاء شده است.
كار نفاق در بین شما و در بین جامعة اسلامی القاء ضعف و ناتوانی است. اگر قدرت ملت مسلمان ایران چیزی نیست، چرا ترجیع‌بند فكر و ذكر رؤسای جمهور آمریكا هر روز، انقلاب اسلامی ایران بوده و هست؟ اگر ملت شیعه چیزی نیست، پس این‌همه نقشه توسط مستكبران برای حذف فرهنگ شیعه در جهان برای چیست؟! اگر ما چیزی نیستیم، پس چرا با یك تظاهرات مردمیِ ما و یا با یك حضور فعّال در انتخابات، آمریكا حرف‌هایش را پس می‌گیرد؟!
در اوایل سال 1358، كارتر رئیس جمهور سابق آمریكا و ژیسگاردستن رئیس جمهور سابق فرانسه و خانم تاچر نخست وزیر سابق انگلستان در كنفرانس وِنیز در بارة آینده انقلاب اسلامی ایران جلسه گرفتند و به این نتیجه رسیدند كه اگر انقلاب اسلامی ایران را رها كنند، بر تمام مردم جهان اثر می‌گذارد. لذا برای این‌كه انقلاب را كنترل و نابود كنند، ابتدا طرح كودتای داخلی مشهور به كودتای پادگان نوژه را تنظیم كردند و طرح آن‌ها این بود كه اگر كودتا شكست خورد، جنگ تحمیلی عراق به ایران را راه بیندازند و هشت سال با تمام امكانات به صدام كمك كردند، و بعد از آن هم یك روز از توطئه علیه این انقلاب شیعی باز نایستادند. چرا این‌همه توطئه ضدّ انقلاب اسلامی راه انداختند؟ چون می‌دانند انقلاب اسلامی حرفی دارد كه اگر آن حرف جهانی شود، آنها دیگر نمی‌توانند بمانند. این‌جاست كه ما باید قدرت فرهنگ انقلاب اسلامی را كه ریشه در فرهنگ فاطمی دارد، به‌خوبی بشناسیم. این مطلب را فاطمه‌زهرا(س) در صدر اسلام می‌فرمایند، كه ای مسلمانان! شما از توانایی‌هایی كه دین اسلام به شما داده است غفلت نكنید. مواظب باشید چشم شما را ظاهر دشمن و توطئه‌های آن، از توانایی عظیمی كه به جهت اسلام به‌دست آورده‌اید، برنگرداند.