تربیت
Tarbiat.Org

به سوی تو (منک و بک و لک و الیک)
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

الف) هدایت عامه تکوینی

هدایت عامه، عبارت است از دلالت به سوی کمال وجودی خاصی که لیاقت آن را دارد و در پرتو همین هدایت الهی، کشش درونی برای رسیدن به آن کمال وجودی در نهادش تعبیه شده است. این هدایت از طریق خلق قوا، استعدادها و فراهم ساختن زمینه‏ها برای رسیدن هر موجودی به کمالی که لایق اوست، صورت می‏پذیرد. این هدایت عام است و همه موجودات - چه جاندار و چه بی‏جان و در میان جانداران، چه مختار و چه غیر مختار - را شامل می‏شود.
به تعبیر دیگر، خداوند هر موجودی را که آفریده، به سوی مقصد و کمال وجودی خاص خودش هدایت کرده؛ چنان که قرآن می‏فرماید:
قال ربنا الذی اعطی کل شی‏ء خلقه ثم هدی؛(141)
پروردگار ما کسی است که هر چیزی را خلقتی در خور او داده، پس آن را هدایت فرموده است.
سراسر جهان حتی جمادات، از هدایت الهی برخوردارند. هدایت موجودات حیوانی - از جمله انسان در خصوص قوا و نیازهای حیوانی - از طریق غرایز انجام می‏پذیرد و غرایز حیوان را به کمال خاص خود رهنمون می‏سازد.
با توجه به برخورداری همه موجودات از هدایت الهی و تعابیری که در قرآن به کار گرفته رفته است، می‏توان ادعا کرد که حتی جمادات و حیوانات از شعور باطنی برخوردارند. ماهیت و شعاع هدایت تکوینی موجودات و نیز درک باطنی آنها برای ما ناشناخته است؛ اما قرآن بر وجود نوعی شعور باطنی در آنها اشاره دارد؛ و از جمله، همه موجودات عالم را تسبیح‏کننده خود معرفی می‏کند و می‏فرماید: یسبح لله ما فی السموات و ما فی الارض؛(142)
آنچه در آسمان‏ها و زمین است خداوند را می‏ستاید.
در جای دیگر می‏فرماید:
الم تر ان الله یسبح له من فی السموات و الارض و الطیر صافات کل قد علم صلاته و تسبیحه و الله علیم بما یفعلون؛(143)
آیا ندانسته‏ای که هر که [و هر چه‏] در آسمان‏ها و زمین است، برای خدا تسبیح می‏گویند، و پرندگان [نیز] در حالی که در آسمان پر گشوده‏اند [تسبیح او می‏گویند]؟ همه ستایش و نیایش خود را می‏دانند، و خدا به آنچه می‏کنند داناست.