تربیت
Tarbiat.Org

به سوی تو (منک و بک و لک و الیک)
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

ضرورت یادآوری نعمت‏ها و مقام اولیای خدا در آستانه نماز

نکته دیگر، توجه به نعمت‏های عظیم و بی‏شماری است که خداوند در اختیارمان نهاد که نه شمارش آنها از ما ساخته است و نه توان شکرگزاری آنها را دایم. آنچه ما داریم، ههم از اوست و به سوی او بر می‏گردد. وجود ما با اراده او موجود شده و هر وقت او اراده کند، به عالم دیگری منتقل می‏شویم.
این مفاهیم عالی و توحیدی، به خوبی در دعایی که شفارش شده بعد از تکبیر پنجم قبل از نماز خوانده شود، تجلی یافته است:
لبیک و سعدیک و الخیر فی یدیک و الشر لیس الیک و المهدی من هدیت، عبدک و ابن عبدیک دلیل بین یدیک منک و بک و لک و الیک و لا ملجا و لا منجا و لا مفر منک الا الیک سبحانک و حنانیک تبارکت و تعالیت سبحانک رب البیت الحرام؛(59)
فرمانبرداریم، ما را قرین سعادت گردان و خیر تنها در اختیار توست و تو از شر دوری و هدایت شده کسی است که تو هدایت کرده‏ای. من بنده تو و فرزند دو بنده تو و خوار شده در برابر تو هستم. وجود من از تو و به مشیت و اراده تو باقی است و برای تو و به سوی تو در حرکت است. پناهگاه و محل نجات و گریزگاهی از تو جز به سوی تو نیست. مرا رهین بخشش و مهر خود قرار ده، تو مبارک و بلندمرتبه هستی، ستایش تو را سزد ای پروردگار کعبه.
آری، ما به هنگام نماز باید توجه داشته باشیم که همه چیز از خداست و هیچ کس از خود چیزی ندارد؛ حتی اگر خداوند معرفت، درک و قدرت به ما ندهد، نمی‏توانیم نماز بخوانیم. توجه به این مفاهیم ارزشمند توحیدی و درک آنها، باعث فزونی ارزش و کیفیت نماز می‏شود و بر تاثیر و نقش آن در معنویت ما می‏افزاید. غفلت و جهل به نعمت هایی که خداوند به ما ارزانی داشته و حقارت و فقر ما در برابر عظمت آفرینش و عظمت و غنای خداوند، باعث شده که ما علاوه بر قدردانی نکردن از نعمت‏های خداوند، با بی‏شرمی تمام علم مخالفت با خداوند را برافرازیم و نعمت هایی چون چشم، گوش، دست و پا و زبانمان را در مسیر گناه به کار گیریم و از این گذر، آلودگی‏ها و گناهان بسان پرده سیاهی بین ما و خداوند فاصله ایجاد می‏کنند.
ما با در خواست آمرزش از خداوند، می‏توانیم گناهان و تیرگی‏ها را از دلمان بزداییم و زمینه تقرب به خداوند را فراهم آوریم. دعاهایی با مضمون توبه به درگاه خداوند وارد شده‏اند که ما قبل از نماز آنها را بخوانیم تا بدین وسیله خداوند توفیق تقرب و توجه به خویش را به ما عنایت کند؛ چون بدون توفیق الهی کار به سامان نمی‏رسد و ما خود نمی‏توانیم به مقام تقرب و توجه به خداوند نایل شویم.
نکته آخر این که با توجه به ضعف، قصور و آلودگی‏هایی که در ما هست، لایق حضور در محضر خداوند و توجه به او و سخن گفتن با وی نیستیم؛ بدین سبب خداوند راهی را فر روی ما نهاده که از آن طریق بتوانیم به او تقرب جوییم، و ان انوار مقدس اهل بیت علیهم السلام است که به برکت توجه و توسل به آنان، خداوند به ما عنایت می‏کند.
توجه به اهل بیت علیهم السلام باعث تقرب ما به خداوند می‏شود و کمک می‏کند تا با حضور قلب بیشتری نماز بخوانیم. توسل به اولیای خدا شیطان را از حریم دل دور می‏کند و علی رغم کوتاهی‏ها، گناهان و گستاخی‏های ما در مقابل خداوند، باعث می‏شود با مقام بسیار والایی که نزد خداوند دارند، در پیشگاه وی از ما شفاعت کنند و در نتیجه، خداوند گناهان ما را ببخشاید و در پرتو مقام و منزلت ایشان ما را هم مورد عنایت قرار دهد.
البته تمام انسان‏ها نمی‏توانند مقام اولیای خدا را درک کنند و معرفت آنان را فراهم آورند، و هر کسی که از توفیق توسل به ایشان برخوردار نمی‏شود، با توفیق و عنایت الهی است که انسان می‏تواند به این معرفت دست یابد و از فیض توسل به معصومان علیهم السلام بهره ببرد.
ما با عنایت خداوند به مقام محبت به اهل بیت علیهم السلام و درک محدودی از مقام آنان نایل شده‏ایم؛ اما با توجه به گناهان و آلودگی‏هایی که دلمان را فراگرفته و وسوسه‏های شیطانی که لحظه‏ای ما را به حال خود نمی‏گذارد، اطمینان نداریم که همین معرفت نیز برایمان باقی بماند. پس باید از خداوند بخواهیم که ما را از این معرفت محروم نکند؛ چنان که در دعا آمده است:
انت مننت علیّ بمعرفتهم فاختم لی بطاعتهم و معرفتهم و ولایتهم فانها السعادة فاختم لی بها فانک علی کل شی‏ء قدیر؛(60)
تو با معرفتشان بر من منت نهادی، پس سرانجام مرا به طاعت و معرفت و ولایتشان ختم گردان؛ زیرا که آن سعادت است، و زندگی مرا بدان پایان رسان؛ زیرا تو بر هر چیزی توانایی.