تربیت
Tarbiat.Org

به سوی تو (منک و بک و لک و الیک)
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

فرجام عدم شناخت کافی نسبت به معارف اسلامی‏

روشن شد که رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مصداق ربوبیت تشریعی الهی است و به آن عینیت می‏بخشد؛ چرا که ربوبیت تشریعی خداوند، به معنای اختصاص حق قانون‏گذاری به خداوند است؛ اما ربوبیت تشریعی خداوند، آشکارا بیانگر این نیست که خداوند قانونی را نازل کرده - گرچه در توحید و ربوبیت تشریعی اجمالا نزول قوانین الهی و برانگیختن پیامبر از سوی خدا نهفته است - از این رو خداوند باید شخصی را به عنوان رسول خود برانگیزد و او را حامل وحی خود قرار دهد؛ آنگاه پس از نزول قوانین الهی و بعثت رسول خدا، پذیرش و شهادت به رسالت لازم و متمم شهادت به توحید است.
ما معتقدیم که خداوند حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم را به سوی مردم مبعوث کرده و دین او را خاتم و ناسخ ادیان الهی پیشین قرار داده است. البته در هنگام اذان و اقامه و نماز، ما به آنچه می‏گوییم توجه تفصیلی نداریم؛ اما شناخت آنها باعث می‏شود که بتوانیم در مواجهه با شبهات ایمانمان را حفظ کنیم.
کسانی را می‏شناسیم که مسلمان و مؤمن بودند و نماز می‏خواندند و در زمان رژیم طاغوت به زندان رفتند و شکنجه شدند. حتی در دفاع مقدس نیز شرکت داشتند و جانباز شدند؛ اما به دلیل سست بودن پایه‏های ایمانشان و نداشتن عقایدی روشن و شفاف و عدم تحلیل درست مبانی دینی، تحت تاثیر شبهات دیگران قرار گرفتند و ایمان خود را از دست دادند. اکنون ضرر آنان، از ضرر هر کافری برای اسلام و جامعه اسلامی بیشتر است. آنان ادعا می‏کنند که ما پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و قرآن را قبول داریم و می‏پذیریم که قرآن را رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از سوی خداوند آورده است؛ اما نمی‏پذیریم که هر چه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم گفته صحیح است و یا هر چه در قرآن است درست می‏باشد! باعث تعجب است که مسلمانی چنین سخنانی می‏گوید و در کتاب خود می‏نویسد که قرآن نیز نقدپذیر است و از طریق تجربه علمی می‏توان تشخیص داد چه بخشی از قرآن درست و چه بخشی نادرست است! همچنین آنچه پیامبر صلی الله علیه و آله‏و سلم به عنوان وحی آورده، محصول تجربه درونی و حالات عرفانی اوست، و چنان نیست که هر چه او می‏فهمد و درک می‏کند درست باشد؛ چون او نیز بشر است و فهم بشر خطا و اشتباه بردار. پس پیامبری او به این معنا نیست که هر چه او می‏گوید درست است. همچنین به این معنا نیست که قرآن کلام خداست، بلکه قرآن بیان دریافت‏ها و تجربه درونی پیامبر است و از آن جهت که او بشر می‏باشد، در قرآن نیز خطا راه دارد!
امروزه کسانی به عنوان نظریه‏پرداز به بهانه حفظ اسلام، درباره اسلامی که باید از کیان آن در برابر کفر دفاع کرد، چنین سخنان یاوه و باطل را می‏گویند. آنان
مدعی‏اند که اسلام را به گونه‏ای مطرح می‏کنند که دنیا بپذیرد و جوانان و نسل آینده آن را بپذیرند و مسلمان باقی بمانند، در غیر این صورت کسی آن را نمی‏پذیرد؛ اما آنچه آنان می‏گویند و درباره آن می‏نویسند، چیزی جز اسلام منهای اسلام نیست
ذکر آنچه گذشت برای آن است که ما احساس خطر کنیم و درباره عقاید خود حساسیت بیشتری نشان دهیم و تصور نکنیم که وقتی بدون تحقیق کافی و سربسته عقاید اسلامی را پذیرفتیم، ایمان ما بیمه شده و در آن انحرافی رخ نخواهد داد.
در برخی روایات امده که در آخرالزمان، انسان هنگام صبح مؤمن است و شامگاه کافر می‏شود؛ در اینباره امام صادق علیه‏السلام فرمودند:
ان العبد یصبح مومنا و یمسی کافرا و یصبح کافرا و یمسی مومنا.(38)
در سخن حضرت استبعادی نیست! چون وقتی کسی حکم ضروری اسلام را رد کرد، کافر شده است. چنان که گفتیم، کسانی نماز می‏خواندند و در راه اسلام مبارزه می‏کردند و حتی وجوهات می‏دادند؛ ولی در نهایت کافر شدند و موجبات گمراهی جامعه اسلامی را فراهم آوردند؛ آن سان که ضرر آنان برای جامعه اسلامی، از ضرر هر کافری بیشتر است. حتی اگر دشمن بخواهد نفوذ کند و در صدد براندازی نظام اسلامی برآید، از طریق آنان اهداف خود را پیش‏برد؛ زیرا دشمن نمی‏تواند مستقیما دخالت کند. پس ضرر آنان از ضرر آمریکا بیشتر است؛ زیرا بدون آنان آمریکا نمی‏تواند کاری کند.
بنابراین باید کاملا هوشیار باشیم و باورهای خود را محکم و نفوذناپذیر سازیم و این معنا را دریابیم که اگر محتوای اشهد ان محمدا رسول الله را درست بشناسیم، ایمانمان قوی می‏شود و می‏توانیم در برابر شبهات و وسوسه‏های شیطانی مقاومت کنیم.