تربیت
Tarbiat.Org

به سوی تو (منک و بک و لک و الیک)
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

ارتباط رفتار اختیاری انسان با ربوبیت تشریعی و رحمت خاص خداوند

هر کس، طالب سعادت دنیوی و اخروی است و کسی یافت نمی‏شود که رستگاری را طلب نکند. اگر هم انحرافی از فردی سر می‏زند، بدان جهت است که راه سعادت را نمی‏شناسد و به جای مسیر سعادت، بی‏راهه‏ای را برگزیده که به شقاوت و خسران منتهی می‏شود. خداوند برای رسیدن به سعادت که خواسته‏ای همگانی است، وسایل و ابزار کافی را در اختیار انسان نهاده است:
بخشی از این وسایل عبارتند از اراده، قدرت و اختیار که به وسیله انسان رقم می‏خورند؛ اما بخشی از آنها، شرایط و زمینه‏هایی هستند که خداوند مستقیما آنها را تأمین می‏کند؛ نظیر توفیق الهی که باید ضمیمه ارده انسان شود تا او به مقصد برسد. پس همه مراحل و خواسته‏ها، تنها با تصمیم انسان محقق نمی‏شود بلکه در کنار اراده، باید شرایط بیرونی که از اختیار و اراده انسان خارج هستند نیز فراهم شوند؛ مثلا گاهی انسان تصمیم می‏گیرد درس بخواند؛ اما برای توفیق در این کار باید رفیق مناسب و استاد شایسته داشته باشد و از سلامت جسمی و روحی نیز برخوردار باشد.
چنان که گفتیم، مدبر این امور هم که به بعد اختیاری حیات انسان و جنبه تکاملی وی مربوط می‏شود، خداوند است. او بر اساس ربوبیت عام خود و صفت رحمانیت و فیاضیت که گستره هستی را در بر می‏گیرد، به تدبیر و هدایت عام همه هستی می‏پردازد و همه موجودات را از رحمت رحمانیه خویش برخوردار می‏سازد؛ هدایت و رحمت عامی که خداوند متعال از زبان حضرت موسی علیه‏السلام درباره آن می‏فرماید:
قال ربنا الذی اعطی کل شی‏ء خلقه ثم هدی؛(112)
گفت: پروردگار ما کسی است که هر چیزی را خلقتی که در خور اوست داده، سپس آن را هدایت فرموده است.
علاوه بر این تدبیر، ربوبیت و رحمت عام که انسان نیز مشمول آن است، انسان از ربوبیت، تدبیر ویژه و رحمت خاص خداوند نیز بهره می‏برد و خداوند بر اساس رحمت رحیمیه خود، زمینه‏های تکامل و توفیق رسیدن به کمال را در اختیار او می‏نهد و او را از هدایت خاص خود برخوردار می‏سازد. زمینه، استعداد و ظرفیت‏های استفاده از رحمت خاص خدا برای همه انسان‏ها فراهم است؛ اما در مقام اثبات و خارج، تنها مؤمنان هستند که عملا از هدایت و رحمت خاص خدا بهره می‏برند و با گزینش طریق هدایت و ایمان به خدا، در ادامه مسیر نیز پیوسته از توفیقات الهی برخوردار می شوند و در نهایت، به سرمنزل مقصود و سعادت می‏رسند. البته متناسب با لیاقت، اراده و خواست مومنان، سطح بهره مندی آنان از صفت رحیمیت الهی نیز متفاوت می‏شود. و چه بسا فاصله بین درجه‏ای از بهره‏مندی از رحمت خاص الهی با درجه‏ای که بندگان برگزیده خدا بدان رسیده‏اند، برای ما قابل تصور نباشد.
با توجه به آنچه گفته شد، وقتی نماز می‏خوانیم، باید متوجه مضمون سوره حمد باشیم: اولا بدانیم که خداوند، پروردگار و صاحب اختیار همه هستی است و هر کس و هر چیزی در مالکیت خداوند است و هر کاری با اراده و مشیت او انجام می‏پذیرد و فیاضیت مطلق و رحمت عام خداوند باعث ایجاد و افاضه همه موجودات شده است؛
ثانیا بدانیم که خداوند، نسبت به حوزه رفتار اختیاری انسان ربوبیت تشریعی دارد و اوست که مسیر هدایت و تکامل ما را ترسیم می‏کند، و با استفاده از راهکارها، زمینه‏ها و توفیقاتی که نصیب ما می‏شود، می‏توانیم به کمال واقعی انسان و سعادت جاودانی نایل شویم. در این صورت تردیدی باقی نمی‏ماند که باید با خداوند انس پیدا کنیم و با همه وجود به او عشق بورزیم و اورمان را به او واگذاریم و در اطاعت از او کوتاهی نکنیم.
اینجاست که لطف خاص الهی رفیق راه می‏شود و هر قدر توجه ما به خدا و درک مقام بندگی او فزونی گیرد، لطف خداوند بیشتر می‏شود و بهره ما از رحمت رحیمیه الهی افزایش می‏یابد، و صد البته که عنایت و توفیقات و پاداش الهی فزون‏تر از رفتار شایسته‏ای است که از ما سر می‏زند:
من جاء بالحسنة فله عشر امثالها و من جاء بالسیئة فلا یجزی الا مثلها؛(113)
هر که کار نیکی آورد، ده چندان آن پاداش دارد و هر که کار بدی آورد، جز همانند آن کیفر نبیند.
اگر ما یک قدم به سوی خدا برداریم، او ده قدم به سوی ما بر می‏دارد. توجه به این نکته که اگر ما کاری را برای خدا انجام دهیم، او ده برابر به ما پاداش می‏دهد و اگر یک یا الله بگوییم، او ده بار به ما لبیک می‏گوید، باعث می شود که توجه ما در نماز بیشتر معطوف خداوند گردد و عبادت ما خالصانه‏تر و عمیق‏تر انجام گیرد.