تربیت
Tarbiat.Org

به سوی تو (منک و بک و لک و الیک)
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

بازتاب عملی اعتقاد به مقام احدیت

نتیجه علمی شناخت صفات الهی و از جمله مقام احدیت و وحدت حقیقی باری تعالی و اعتقاد به این که خداوند مالک، خالق هستی و غنی بالذات می‏باشد، این است که انسان در همه امور فقط به خدا توجه کند. همچنین گسترش ظرفیت وجودی انسان و باز شدن راهی در دل به سوی خدا و مشاهده حضوری او، باعث می‏شود که وی دل به غیر خدا نسپرد و در هنگام نیاز، فقط به خداوند امید داشته، سراغ غیر او نرود؛ چنان که کودک نیازهایش را از طریق پدر و مادر تأمین می‏کند و وقتی گرسنه می‏شود و خواسته‏ای دارد، سراغ آنان می‏رود و اعتنایی به دیگران ندارد. در این صورت اگر فرزندی که پدر و مادر با تلاش و زحمت زندگی او را تأمین می‏کنند، هنگام گرسنگی به در خانه همسایه برود و از او غذا بخواهد، آیا ناسپاسی نکرده است؟ به خصوص اگر نیازهای همسایه را پدر و مادر فرزند تأمین کنند و آنچه در سفره اوست، از پدر و مادر خودش باشد! این مثال ما را بر انبوهی از ناسپاسی‏ها و قدرناشناسی‏ها توجه‏دهد که در برابر نعمت‏ها و الطاف الهی مرتکب می‏شویم. وقتی اعتقاد داریم که خداوند یکتاست و هرچه وجود دارد از آن اوست، آیا به هنگام نیاز باید سراغ او برویم یا دیگران؟ آیا تنها وقتی که از همه جا ناامید شدیم و سرمان به سنگ خورد، باید به سراغ خدا برویم!
مشاهده قلبی و حضوری خدا بماند؛ حتی اگر نتوانیم از طریق برهان‏ها و مفاهیم عقلی به صفات الهی، مقام احدیت و عینیت ذات و صفات الهی پی ببریم و تنها مقام رازقیت خدا را بشناسیم و معتقد باشیم که خدا به ما روزی می‏دهد، آیا پذیرفته است که هنگام نیاز سراغ خدا نرویم و با التماس و تملق از دیگران کمک بخواهیم؟
نتیجه عملی شناخت خدا این است که ما خواسته‏ها و نیازهایمان را از وی طلب کنیم و فقط به او اعتماد و اتکال داشته باشیم و از غیر او هراسی به دل راه ندهیم. در پرتو این اعتقاد و ارتباط با خداوند، مؤمنان که دل و جان به خدا سپرده‏اند، از تهدیدهای دشمنان اسلام در رأس آنها آمریکا نمی‏هراسند و با قدرت و صلابت در برابر آنان می‏ایستند و هرگز ننگ کرنش و تسلیم در برابر دشمنان را تحمل نمی‏کنند؛ چون اعتقاد دارند که وعده یاری خداوند به مومنان، حق است و هیچ قدرتی نمی‏تواند در برابر قدرت الهی عرض اندام کند.