تربیت
Tarbiat.Org

به سوی تو (منک و بک و لک و الیک)
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

ارتباط شناخت خداوند با شناخت صفات او

آنچه فعلا از ما برمی‏آید این است که از طریق داده‏ها و مفاهیم علمی، کمالات و صفات خداوند را بشناسیم. برخی از متکلمان تا هشت صفت ذاتی برای خداوند شمرده‏اند که عبارتند از:
1. علم؛
2. قدرت؛
3. حیات؛
4. سمع؛
5. بصر؛
6. ادراک؛
7. اراده
و 8. ازلیت و ابدیت؛
اما می‏توان صفات ذاتی خداوند را در علم، قدرت و حیات منحصر دانست و بقیه را در قلمرو آنها جای داد و تعریف کرد.
در مقابل صفات ذاتی خداوند، صفات فعل خداوند قرار دارد که در ارتباط با مخلوقات و فیض الهی درباره آنهاست؛ نظیر صفت مالکیت، رازقیت، زنده کردن و میراندن.
معروف است که اسمای حسنای خداوند، 99 عدد است. البته در قرآن و روایات اسم‏های بسیط و ترکیبی خداوند از هزار عدد نیز تجاوز می‏کنند؛ چنان که در دعای جوشن کبیر هزار اسم ترکیبی و غیر ترکیبی خداوند شماره شده است.
وقتی ما صفت‏های خدا را شناختیم، به نحوی خداوند را شناخته‏ایم؛ چون صفت با موصوف و ذاتی که بدان معرفت تصف می‏شود، همراه است. وقتی می‏گوییم سیب قرمز است یا سیب شیرین است، می‏دانیم که جسمی به نام سیب وجود دارد که متصف قرمزی و شیرینی است.
هنگامی که صفات ذات و فعل خدا را شناختیم، پی می‏بریم که ذاتی به نام خداوند وجود دارد که آن ویژگی‏ها به او مربوط می‏شوند. در واقع، ما پس از شناخت مفاهیم متعددی از اوصاف خداوند، مفهوم جامعی از آنها در ذهنمان ترسیم می‏کنیم که نمادی از مفاهیم زیرمجموعه آن است و با آن به خداوند اشاره می‏کنیم. این عملیات ذهنی، به روان‏شناسی ذهن مربوط می‏شود. در این عملیات ذهنی، مفاهمیم به دست آمده از صفات، درجه‏بندی می‏شوند و برای مجموع بخشی از آنها، اسم خاصی انتخاب می‏شود؛ چنان که علما، اسما و صفات الهی را رده‏بندی کرده‏اند و هر مجموعه‏ای از آنها را با یک عنوان و مفهوم خاص مشخص نموده‏اند.