تربیت
Tarbiat.Org

به سوی تو (منک و بک و لک و الیک)
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

ضرورت توجه به عظمت خدا و حقارت خویش‏

در گذشته به برخی از دعاهایی که سفارش شده قبل از نماز خوانده شوند، اشاره کردیم از آن دعاها و نکته‏های ارزشمندی استفاده می‏شود که رعایت آنهابه ما کمک می‏کند تا نمازمان را کامل‏تر و شایسته‏تر ادا کنیم، یکی از نکاتی که توجه به آن بیش از هر چیزی اهمیت دارد، توجه به مقام الوهیت و عظمت خداوند و متقابلا، توجه به حقارت و کوچکی انسان است. این توجه به قدری مهم و نتیجه‏بخش است که تاکید شده نمازگزار با هفت تکبیر نمازش را شروع کند و قبل از تکبیرة الاحرام، شش تکبیر بگوید. در فلسفه تشریع استحباب گفتن هفت تکبیر در شروع نماز آمده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در حال بودند و در کنار ایشان امام حسین علیه‏السلام که در آن زمان کودک خردسالی بودند نیز نمزا می‏گزاردند. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تکبیر گفتند؛ اما امام حسین علیه‏السلام نتوانستند تکبیر را درست ادا کنند. پیوسته رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم تکبیر می‏گفتند و امام حسین علیه‏السلام به تصحیح تکبیر خود می‏پرداختند. پس از آنکه حضرت تکبیر هفتم را گفتند، امام حسین علیه‏السلام توانستند تکبیر هفتم را صحیح ادا کنند. از آن پس گفتن هفت تکبیر در آغاز نماز مستحب شد.(58)
چنان که ملاحظه می‏شود، استحباب و تاکید بر گفتن هفت تکبیر در طلیعه نماز که پیام آن توجه به عظمت مقام خداوند و حقارت انسان در برابر اوست، نتیجه تکرار تکبیر از سوی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است که برای تعلیم حضرت سید الشهدا علیه‏السلام انجام پذیرفت.
ما در سایر عبادات نیز، به اعمالی بر می‏خوریم که در نتیجه رفتاری که از سوی اولیای خدا سر زده، مستحب یا واجب شده؛ مثلا یکی از اعمال واجب در حج، سعی بین صفا و مروه است. فلسفه تشریع این واجب آن است که وقتی حضرت هاجر، همسر حضرت ابراهیم علیه‏السلام، طفل خود، حضرت اسماعیل، را که ازشتنگی رنج می‏برد بر زمین نها و سعی می‏کرد برای او آب تهیه کند، پنداشت که در مروه آب وجود دارد و به سمت مروهن حرکت کرد؛ اما وقتی به آنجا رسید، آبی نیافت و ژچون نگاهش به صفا افتاد، پنداشت که آنجچا آب است و با عجله از مروه راهی صفا شد و هفت بار این رفت و برگشت را ادامه داد؛ اما برای بار هفتم که به صفا برگشت، مشاهده کرد که از زیر پای حضرت اسماعیل علیه‏السلام چشمه آبی جاری شده. به تبعیت از حضرت هاجر، بر مسلمانان واجب است که در ایام حج هفت بار مسیر بین صفا و مروه را بپیمایند. همچنین وقوف در منا و قربانی کردن در آن، تأسی و تبعیت از حضرت ابراهیم علیه‏السلام است که از سوی خداوند مامور شد حضرت اسماعیل علیه‏السلام را در منا قربانی کند. هنگامی که ایشان از امتحان الهی با سربلندی بیرون آمد، خداوند گوسفندی برای قربانی فرستاد و ا زآن پس، قربانی کردن در منا یکی از واجبات حج شد.
با توجه به آنچه گفتیم بعید نیست روایتی که درباره تعلیم تکبیر به وسیله رسول خدا صلی الله علیه و آله‏و سلم به سید الشهدا علیه‏السلام وارد شده، صحیح باشد و تشریع استحباب گفتن هفت تکبیر در طلیعه نماز، به سبب رفتاری باشد که از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و سید الشهدا علیه‏السلام سر زده است و همین می‏تواند ما را متوجه مقام و عظمت امام حسین علیه‏السلام کند و باعث شود که ما در هنگام نماز به یاد ایشان باشیم.