تربیت
Tarbiat.Org

به سوی تو (منک و بک و لک و الیک)
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

عظمت یاد خدا

وقتی خداوند به بنده ناچیز، گنه‏کار و سیه‏روی خود اجازه می‏دهد که در پیشگاه او بایستد و سخن بگوید و حتی کلامش را نازل می‏کند و به بنده خود می‏آموزد که با آن با پروردگار خویش گفتگو کند، او را رهین بزرگترین لطف خود ساخته است.
اگر انسان اهمیت این لطف الهی را درک کند، سزاوار است برای هر کلمه‏ای که در هنگام نماز می‏گوید، هزاران بار خدای را شکر گوید؛ چه رسد که در قبال ادای نماز، از خداوند انتظار پاداش نیز داشته باشد.
وقتی به کسی اجازه حضور در پیشگاه شخصیت بزرگی را می‏دهند، آن را افتخار بزرگی برای خود می‏شمرد. حال چه افتخاری بزرگتر از این که به محضر خداوند بار یابد؟
نمازگزاران واقعی که حقیقت عبادت و نماز را می‏شناسند، حضور و عرض ادب در پیشگاه خداوند و تلاوت آیات الهی و سخن گفتن با معبود خویش را بالاترین توفیق برای خود می‏دانند و در مقام سپاس از این توفیق بزرگ، هر چیزی جز خدا را فراموش می‏کنند و درخواست از خدا را عیب می‏شمرند. آنان خوب می‏دانند که خداوند به هر کسی این توفیق را عنایت نمی‏کند که یاد و کلام او را بلند آوازه سازد و پیوسته نحیط و خانه خویش را با کلام الهی بیاراید:
فی بیوت اذن الله ان ترفع و یذکر فیها اسمه یسبح له فیها بالغدو و الاصال. رجال لا تلهیهم تجارة و لا بیع عن ذکر الله و اقام الصلاة و ایتاء الزکاة؛(79)
در خانه‏هایی که خدا رخصت داده که [قدر و منزلت‏] آنها رفعت یابد و نامش در آنها یاد شود. در آن [خانه‏]ها هر بابمداد و شامگاه او را نیایش می‏کنند. مردانی که نه تجارت و نه داد و ستدی، آنان را از یاد خدا و برپاداشتن نماز و دادن زکات، به خو مشغول نمی‏دارد.