تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد سوّم - فروع مسائل اخلاقی‏
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

15: عفو و انتقام‏

اشاره :
یکی از بزرگترین فضائل اخلاقی که رسیدن به آن کار آسانی نیست، عفو و گذشت به هنگام قدرت و ترک انتقام‏جویی است.
بسیاری از مردم کینه‏ها را در سینه‏های خود پنهان می‏کنند، و به طور دائم در انتظار روزی هستند که بر دشمن پیروز شوند، و چندین برابر از او انتقام بگیرند، نه فقط بدی را با بدی پاسخ گویند، بلکه یک بدی را به چندین بدی پاسخ دهند، و از همه بدتر این که گاه به این صفت رذیله و بسیار زشت افتخار هم می‏کنند، و می‏گویند ما کسی هستیم که پس از پیروزی بر دشمن با او چنین و چنان کردیم.
تاریخ جهان پُر است از انتقام‏جویی‏های بی‏رحمانه سلاطین و امرا و قبائل و اقوام و ملّت‏ها.
عجب این که انتقام‏جویی‏ها به صورت زنجیره‏ای پیش می‏رود، فرضاً قبیله‏ای از قبیله‏ای دیگر یک نفر را به قتل می‏رساند، قبیله مقتول به هنگام قدرت دَه نفر را می‏کشد، باز قبیله اوّل به هنگام قدرت پنجاه نفر را به قتل می‏رساند و حمام خون به راه می‏افتد.
غارتها، هتک ناموس‏ها، قتل عام‏ها معمولاً زاییده همین خوی زشت حیوانی است.
امّا به عکس سیره انبیاء و اولیاء این بوده است که هنگام پیروزی حتّی الامکان گذشته‏ها را با آب عفو بشویند، و دشمنان سرسخت را از این طریق به دوستان صمیمی مبدّل سازند.
آنها هرگز علاقه نداشتند خون را با خون بشویند (جز در موارد استثناء) و بدی را با بدی پاسخ گویند، بلکه سعی داشتند تا آنجا که مقدور است بدی‏ها را به خوبی پاسخ دهند، چرا که هدف آنها تربیت بوده نه انتقام، خاموش کردن آتش بوده نه برافروختن آتش‏های جدید.
ولی به یقین این کار، کار همه کس نیست، کار افرادی است که در پرتو ایمان و تقوا و تربیت شده‏اند و تسلّط بر نفس داشتند، کار افراد با فضیلت و پُر افتخار و انسان‏های شایسته است، وگرنه درنده خویان چیزی را جز انتقام به رسمیّت نمی‏شناسند و به آن افتخار می‏کنند.
آیات قرآن مجید در روایات اسلامی مملو است از بیان فضیلت عفو و نکوهش از روح انتقام‏جویی و سیره پیامبر اکرم صلیّ اللّه علیه وآله و سلّم و امامان معصومین علیهم‏السّلام گواه بسیار زنده و خوبی برای این معنی است که یک نمونه آن داستان فتح مکّه و عفو عمومی پیامبر صلیّ اللّه علیه وآله و سلّم از دشمنان خونخوار و بسیار سرسخت است.
با این اشاره به قرآن باز می‏گردیم و آیات عفو و انتقام را مورد بررسی قرار می‏دهیم (توجّه داشته باشید که واژه انتقام در قرآن مجید به معنی بالا به کار نرفته و تنها به معنی مجازات الهی است و لذا در همه جا به خداوند نسبت داده شده است، و هیچ ارتباطی به بحث ما ندارد.
1- و جزاء سیّئة سیّئة مثلها فمن عفی و أصلح فأجره علی اللّه انّه لایحب الظّالمین. (شوری - 40)
2- و لا یأتل اولو الفضل منکم و السّعة أن یؤتوآ أولی القربی و المساکین و المهاجرین فی سبیل اللّه و لیعفوا و لیصفحوا ألا تحبّون أن یغفراللّه لکم واللّه غفور رّحیم. (نور - 22)
3- خذ العفو و امر بالعرف و أعرض عن الجاهلین. (اعراف - 199)
4- و ان عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم به ولئن صبرتم لهو خیر للصّابرین. (نحل - 126)
5- ادفع بالّتی هی أحسن السّیّئة نحن أعلم بما یصفون. (مؤمنون - 96)
6- و لاتستوی الحَسنة و لاالسّیّئة ادفع بالّتی هی أحسن فاذا الّذی بینک و بینه عداوة کأنّه ولیّ حمیم - و ما یلقّاها الّا الّذین صبروا و ما یلّقاها الّا ذوحظّ عظیم. (فصلت - 34 و 35)
7- یا أیّها الّذین آمنوا کتب علیکم القصاص فی القتلی الحرّ بالحرّ والعبد بالعبد والاثنی بالاثنی فمن عفی له من أخیه شی‏ء فاتّباع بالمعروف و أداء الیه باحسان ذلک تخفیف من ربّکم و رحمة فمن اعتدی بعد ذلک فله عذاب ألیم. (بقره - 178)
8- یا أیّها الّذین آمنوا انّ من أزواجکم و أولادکم عدو لکم فاحذروهم و أن تعفوا و تصفحوا و تغفروا فانّ اللّه غفور رّحیم. (تغابن - 14)
9- ان تبدوا خیراً أو تخفوه أو تعفوا عن سوء فانّ اللّه کان عفوّ قدیر. (نساء - 149)
10- واصبر علی ما یقولون و اهجرهم هجراً جمیلاً. (مزمّل - 10)
ترجمه :
1- کیفر بدی، مجازاتی است همانند آن، و هر کس عفو و اصلاح کند پاداش او با خدا است، خداوند ظالمان را دوست ندارد.
2- آنها که از میان شما دارای برتری (مالی) و وسعت زندگی هستند نباید سوگند یاد کنند که از انفاق نسبت به نزدیکان و مستمندان و مهاجران در راه خدا دریغ نمایند، آنها باید عفو کنند و چشم بپوشند، آیا دوست نمی‏دارید خداوند شما را ببخشد؟ و خداوند آمرزنده و مهربان است.
3- و هرگاه خواستید مجازات کنید، تنها به مقداری که به شما تعدی شده کیفر دهید! و اگر شکیبایی کنید این کار برای شکیبایان بهتر است.
4- با آنها مدارا کن و عذرشان را بپذیر و به نیکی‏ها دعوت کن و از جاهلان روی برگردان (و با آنان ستیزه مکن).
5- بدی را به بهترین راه و روش دفع کن (و پاسخ بدی را به نیکی دِه) ما به آنچه توصیف می‏کنند آگاهتریم.
6- هرگز نیکی و بدی یکسان نیست، بدی را با نیکی دفع کن ناگاه (خواهی دید) همان کس که میان تو و او دشمنی است گویی دوستی گرم و صمیمی است - امّا جز کسانی که دارای صبر و استقامتند به این مقام نمی‏رسند و جز کسانی که بهره عظیمی (از ایمان و تقوا) دارند به آن نائل نمی‏گردند.
7- ای افرادی که ایمان آورده‏اید! حکم قصاص در مورد کشتگان، بر شما نوشته شده است؛ آزاد در برابر آزاد و برده در برابر برده و زن در برابر زن، پس اگر کسی از سوی برادر (دینی) خود چیزی به او بخشیده شود (و حکم قصاص او، تبدیل به خونبها گردد) باید از راه پسندیده پیروی کند (و صاحب خون، حال پرداخت‏کننده دیه را در نظر بگیرد) و قاتل نیز به نیکی دیه را (به ولی مقتول) بپردازد (و در آن مسامحه نکند) این تخفیف و رحمتی است از ناحیه پروردگار شما، و کسی که بعد از آن تجاوز کند عذاب خواهد داشت.
8- ای کسانی که ایمان آورده‏اید! بعضی از همسران و فرزندانتان دشمنان شما هستند از آنها برحذر باشید و اگر عفو کنید و چشم بپوشید و ببخشید (خدا شما را هم می‏بخشد (خدا شما را می‏بخشد) چرا که خداوند بخشنده و مهربان است.
9- اگر نیکی‏ها را آشکار یا مخفی کنید و از بدیها گذشت نمائید خداوند بخشنده و توانا است (با اینکه قادر بر انتقام است عفو و گذشت می‏کند).
10- و در برابر آنچه (دشمنان) می‏گویند شکیبا باش و به طرزی شایسته از آنان دوری کن.