تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد سوّم - فروع مسائل اخلاقی‏
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

رازداری و اِفشاء سرّ

این مسأله در حقیقت بحث‏های گذشته را تکمیل می‏کند، یا به تعبیر دیگر می‏توان رازداری و اِفشاء سرّ را به عنوان یک فضیلت و رذیله اخلاقی به طور مستقل مورد توجّه قرار داد و می‏توان آن را از شاخه‏های مسأله تجسّس درباره اسرار دیگران به حساب آورد.
به هر حال در تعریف رازداری چنین می‏توان گفت، بسیاری از مردم رازهایی اعم از خوب و بد دارند که اگر اِفشا شود زیان می‏بینند. مثلاً شخص آبرومندی بر اثر وسوسه‏های شیطان مرتکب گناه بزرگ مخفیانه‏ای شده، و فرد یا افراد خاصی به عللی از آن آگاه شده‏اند اگر این راز برملا شود شخصیّت اجتماعی او سقوط می‏کند، لذا از آن چند نفر خواهش می‏کند راز او را مستور دارند.
با این که کار خیری از او سرزده که اگر فاش شود و مردم به مقامات عالی او پی برند ممکن است بر سرزبان‏ها بیفتد و از او تعریف و تمجید کنند و قصد خالص او مشوب شود، و یا گرفتار عُجب و غرور گردد، لذا فرد یا افرادی که از آن باخبر شده‏اند، تقاضا می‏کند راز او را مکتوم دارند.
با این که اقدام به یک کار مهم اقتصادی کرده که اگر رقیبان؛ باخبر شوند منافع مادی او به خطر می‏افتد، از کسانی که آگاه شده‏اند تقاضا می‏کند راز او را مکتوم دارند.
بنابراین مسأله رازداری تنها مربوط به گناهان و رذائل اخلاقی نیست بلکه گاهی مربوط به فضائل معنوی یا منافع مهم و مثبت مادی است، و در یک کلمه رازداری مربوط به اسراری است که فاش شدن آن سبب ضرر و زیان صاحب آن می‏شود.
خواه مربوط به شخص خاصی باشد و یا مربوط به جامعه اسلامی باشد و صاحبان راز در واقع مردمند.
در آیات قرآن مجید، چیزی که صریحاً دلالت برلزوم رازداری و زشتی اِفشاء سرّ باشد نیافتیم، البتّه تعبیر به سرّ در قرآن مجید فراوان است ولی هیچ کدام مربوط به بحث ما نیست بلکه غالباً از آگاهی خداوند به همه اسرار و رازها خبر می‏دهد. و به تعبیر دیگر گویای گسترش علم اللّه است، و متأسّفانه بعضی از نویسندگان بدون توجّه به محتوای این آیات را در مسأله رازداری آورده‏اند.
امّا در آیات قرآن تعبیرات دیگری دیده می‏شود که (نه به دلالت صریح مطابقی و تضمنی بلکه به دلالت التزامی) از فضیلت رازداری و زشتی اِفشاء سرّ خبر می‏دهد، از جمله:
1- در آیه 16 سوره توبه می‏خوانیم: أم حسبتم أن تترکوا و لمّا یعلم اللّه الّذین جاهدوا منکم و لم یتّخذوا من دون اللّه و لا رسوله و لا المؤمنین ولیجة واللّه خبیر بما تعملون؛ آیا گمان کردید که (به حال خود) رها می‏شوید، در حالی که هنوز آنها از شما جهاد کردند، و غیر از خدا و رسولش را مَحرم اسرار خویش انتخاب ننمودند (از دیگران) مشخص نشده‏اند (باید آزمون شوید و صفوف از هم جدا شود) و خداوند به آنچه عمل می‏کنید آگاه است.
این آیه می‏گوید مسلمانان اَسرار خود را به کسانی بگویند که مطمئن به حفظ آن باشند نه به افراد نامطمئنی که اِفشاء سرّ می‏کنند. مفهوم این سخن آن است که رازداری فضیلت است، و اِفشاء سرّ از رذائل محسوب می‏شود.
2- در آیه 118 آل عمران می‏خوانیم: یا أیّها الّذین آمنوا لاتتّخذوا بطانة من دونکم لایألونکم خبالاً ؛ ای کسای که ایمان آورده‏اید مَحرم اَسراری به غیر خودتان انتخاب نکنید، آنها از هرگونه شرّ و فسادی درباره شما کوتاهی نمی‏کنند.
بطانه تقریباً مفهومی همانند ولیجه دارد، و هر دو به معنی مَحرم اسرار است. و این که خداوند همه مؤمنان را مخاطب ساخته و می‏گوید غیرمسلمانان (مخلص و مؤمن) را مَحرم سرّ خود ندانید، در واقع اشاره‏ای به لزوم حفظ اسرار و نکوهش از اِفشاء سرّ دارد، منتها این آیه و آیه قبل ناظر به اسرار شخصی نیست بلکه نظر به اسرار جامعه اسلامی دارد که اِفشای آن ضربه‏ای به مسلمین وارد می‏کند.
گاه تصوّر می‏شود که آیه 83 سوره نساء (و اذا جائهم أمر من الأمن أو الخوف اذا عوابه) در این آیه خداوند از منافقان، یا بعضی افراد ضعیف‏الایمان نکوهش می‏کند که آنها هنگامی که سخنی درباره پیروزی یا شکست گروهی از مسلمین به آنها می‏رسد زود آن را پخش می‏کنند.
ولی ذیل آیه نشان می‏دهد که این آیه ناظر به پخش شایعات بی‏اساس یا مشکوک است نه پخش اسرار، چون می‏فرماید: اگر آنها به پیامبر صلیّ اللّه علیه وآله و سلّم و اولی‏الامر (بزرگانی که قدرت تشخیص کافی دارند) مراجعه کنند از ریشه‏های مسائل آگاه خواهند شد (و بیهوده دست به پخش شایعات نمی‏زنند).
تعبیر به امن و خوف که در آیه آمده اشاره به این است گاهی به دشمن شایعاتی مربوط به پیروزی مسلمین منتشر می‏کرد تا آنها را در امر جهاد سُست کند، و گاه شایعاتی درباره شکست آنها، تا آنان را مأیوس سازد، قرآن مسلمانان را از پخش این‏گونه شایعات برحذر می‏دارد که مبادا نقشه دشمن اثر کند و آنها به مقصود خود که تضعیف مسلمین است نائل شوند.
البتّه در قرآن مجید در مورد خصوص رازداری همسران در سوره تحریم بحث مشروحی آمده است و خداوند سرزنش شدیدی نسبت به بعضی از همسران پیامبر که در رازداری کوتاهی کرده و اَسرار بیت الرسالت را اِفشا کردند نموده است می‏فرماید: و اذا أسرّ النّبیّ الی بعض أزواجه حدیثاً فلّما نبأت به و أظهره اللّه علیه عرّف بعضه و أعرض عن بعض فلمّا نبّأها به قالت من أنبأک هذا قال نبّأنی العلیم الخبیر - ان تتوبا الی اللّه صغف قلوبکما و ان تظاهرا علیه فانّ اللّه هو مولاه و جبریل و صالح المؤمنین و لاملائکة بعد ذلک ظهیر؛ به خاطر بیاورید هنگامی را که پیامبر صلیّ اللّه علیه وآله و سلّم یکی از رازهای خود را به بعضی از همسرانش گفت، ولی هنگامی که وی آن را اِفشا کرد و خداوند پیامبرش را از آن آگاه ساخت قسمتی از آن را برای او بازگو کرد، و از قسمت دیگر خودداری نمود، هنگامی که پیامبر صلیّ اللّه علیه وآله و سلّم همسرش را از آن خبر داد گفت چه کسی تو را از این راز آگاه ساخته فرمود خدای عالم و آگاه مرا آگاه ساخت - اگر از کار خود توبه کنید (به نفع شما است) زیرا دلهایتان از حق منحرف گشته و اگر بر ضد او دست به دست هم دهید (کاری از پیش نخواهید برد) زیرا خداوند یاور او است، و همچنین جبرئیل و مؤمنان صالح، و فرشتگان بعد از آنها پشتیبان او هستند.(482)
در این که این رازی که بعضی از همسران پیامبر صلیّ اللّه علیه وآله و سلّم اِفشا کردند چه بود، بحث‏های مفصّلی در میان مسلمانان است، و چون شرح آن به درازا می‏کشد می‏توانید به تفسیر نمونه ذیل آیه 3 و 4 سوره تحریم مراجعه فرمایید.
مورد دیگری که در قرآن مجید به صورت خاص درباره رازداری (البتّه با اشاره نه با تصریح) آمده است، در داستان ابولبابه است که بنی‏قریظه (گروهی از یهود که از هیچ‏گونه کارشکنی و خیانت درباره مسلمین فروگذار نمی‏کردند) با او مشورت کردند که آیا تسلیم حکم پیامبر صلیّ اللّه علیه وآله و سلّم شوند، او با اشاره گفت، اگر تسلیم شوید همه شما را اعدام خواهد کرد، سپس از این گفته خود پشیمان شد و توبه کرد و روزهای متوالی خود را به ستون مسجد بست و مشغول توبه و گریه‏زاری بود سرانجام خداوند توبه او را پذیرفت و آیه 102 سوره توبه او نازل گردید. و آخرون اعترفوا بذنوبهم خلطوا عملاً صالحاً و آخر سیّئاً عسی اللّه أن یتوب علیهم انّ اللّه غفور رحیم؛ و گروهی دیگر به گناهان خود اعتراف کردند و اعمال صالح و ناصالحی را به هم آمیختند، امید می‏رود که خداوند توبه آنها را بپذیرد، خدا غفور رحیم است.
تعبیر به گروهی اشاره به این است که محتوای آیه مخصوص به فرد خاصی نیست بلکه تمام کسانی که گناهی می‏کنند و در صدد جبران برمی‏آیند و در توبه خود خالص و صادقند را شامل می‏شود.
این تقریباً مجموعه اشاراتی بود که در آیات قرآن نسبت به رازداری و اِفشای سرّ آمده است.