تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد سوّم - فروع مسائل اخلاقی‏
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

اسباب و انگیزه‏های غضب‏

غضب و خشم پدیده روحی پیچیده‏ای است که از عوامل و انگیزه‏های مختلف سرچشمه می‏گیرد و شناخت این عوامل یکی از مهمترین اسباب تُندخویی و غضب است، از جمله عوامل و اسباب زیر را می‏توان نام برد که هر یک سهم مهمّی در بروز این پدیده خطرناک روحی دارد از جمله:
1- قضاوت‏های عجولانه: در زندگی فردی و اجتماعی همه روز اخبار ناراحت‏کننده‏ای به انسان می‏رسد، اگر فوراً به قضاوت بنشیند، آتش خشم در دل او شعله‏ور می‏شود، و گاه دست به کارهای زشت و خطرناکی می‏زند، و چه بسا بعد از تحقیق و تحمل می‏بیند اصل خبر نادرست یا حداقل ناقص بوده که اگر تحقیق می‏کرد، هرگز خشمگین نمی‏شد.
آری این قضاوت‏های عجولانه است که در طول تاریخ عامل عصبانیّت و عواقب تلخ و دردناک شده است.
در حدیثی از امیرمؤمنان علی علیه السّلام می‏خوانیم که می‏فرماید: من طبائع الجهّال ألتّسرع الی الغضب فی کل حال؛ از طبیعت جاهلان این است که در هر حال به سوی خشم و غضب سرعت می‏کنند (چرا که گرفتار قضاوت‏های عجولانه می‏شوند).(540)
2- کمی ظرفیت: افرادی که دارای روح بزرگ، و فکر گسترده هستند، حوادث تلخ را در درون جان خود، تحمل می‏کنند و نگه می‏دارند، ولی افراد کم‏ظرفیت با کمترین ناملائمی از ناملائمات برمی‏آشوبند، و گاه به زمین و زمان بد می‏گویند.
حدیث بالا که سرعت غضب را از خوی جهّال شمرده بود اشاره‏ای به این حقیقت نیز می‏توان داشته باشد.
3- تکبّر و خودبرتربینی: افراد متکبّر افراد پُرتوقع‏اند و همیشه مایل هستند که دیگران حریم آنها را حفظ کنند، مقدم آنها را خیرمقدم بدانند و گرامی دارند و امتیازات خاصی برای آنها قائل شوند، امّا هنگامی که این عکس‏العمل‏ها را از مردم نمی‏بینند به سرعت عصبانی و خشمگین می‏شوند، در حالی که ریشه اصلی بدبختی در وجود خود آنها است و دوستان و اطرافیان گناهی ندارند.
در حدیثی از حضرت مسیح علیه السّلام نقل شده که ضمن شرح اسباب غضب یکی از عوامل آن را تکبّر و عُجب و خودبینی برشمرد.(541)
در حدیث دیگری از همان حضرت آمده است که حواریون به او گفتند ای آموزنده نیکی‏ها به ما بگو از همه خطرناک‏تر چیست؟ فرمود: غضب خداوند است، عرض کردند: با چه وسیله‏ای از غضب خداوند در امان باشیم، فرمود: غضب نکنید.
عرض کردند سرچشمه غضب چیست؟ فرمود: ألکبروا التّجبّر و محقرة النّاس؛ تکبّر و خودبزرگ‏بینی و مردم را کوچک شمردن.(542)
4- حسد و کینه‏توزی: افراد حَسود و کینه‏توز، مواد اصلی کینه‏توزی را در درون دل نهفته‏اند، و دقیقاً همچون مخزن باروتی است که با نزدیک شدن به جرقه کوچکی شعله‏ور می‏گردد، و آتش خشم از تمام وجودشان ظاهر می‏شود. در حدیثی از امیرمؤمنان علی علیه السّلام می‏خوانیم که فرمود: الحقد مثار الغضب؛ کینه‏توزی سبب خشم است.(543)
5- حرص و دنیاپرستی: افرادی که عشق و دلباختگی به دنیا وجودشان را پُرکرده و حرص و آز در درون جانشان لانه گزیده، کمترین مزاحمت به منافع خویش را تحمل نمی‏کنند، و به سرعت برمی‏آشوبند. و از آنجا که زندگی اجتماعی خالی از مزاحمت‏های پی در پی نیست، بلکه می‏توان گفت مزاحمت‏های جزئی همه روز وجود این‏گونه افراد غالباً خشمگین و عصبانی هستند و اگر نتوانند، خشم خود را بر سر این و آن بریزند، درون جانشان را همچون خوره می‏خورد.
در ادامه حدیثی که از حضرت مسیح علیه السّلام در بالا اشاره کردیم نیز اشاره به این عامل شده و می‏فرماید: و شدّة الحرص علی فضول المال و الجاه؛ شدّت حرص برفزونی مال و مقام.