تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد سوّم - فروع مسائل اخلاقی‏
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

2- آثار و پیامدهای حُسن خُلق‏

در روایاتی که در بالا آمد نکات مهمّی درباره پیامدهای مادّی و معنوی حُسن و خُلق آمده بود، که نیاز به تحلیل دارد.
از آثار اجتماعی و دنیوی آن این که حُسن و خُلق مایه جلب محبّت است، این مسأله به تجربه تقریباً برای همه کس ثابت شده است که با حُسن و خُلق و برخوردهای محبّت‏آمیز و مؤدّبانه می‏توان صید دل‏ها کرد، نه تنها افراد عادی مجذوب اخلاق حسنه می‏شوند، بلکه به گفته حافظ:
به حُسن و خُلق توان صید اهل نظر - به دام و دانه نگیرند مرغ دانا را ‏
دیگر این که حُسن و خُلق و خوشرویی شهرها را آباد و عمرها را زیاد می‏کند چرا که ویرانی آبادی‏ها بر اثر کشمکش‏ها و پرخاشگری‏ها است. هرگاه پرخاشگری جای خود را به خوش‏رویی و حُسن و خُلق دهد، الفت و مودّت و اتحاد که سرچشمه هرگونه آبادی و خیر و برکتی است، حاصل می‏شود.
افزون بر این آرامش روح که یکی از آثار مستقیم برخوردهای محبّت‏آمیز است سبب افزایش عمر می‏شود زیرا امروز ثابت شده عامل بسیاری از مرگ و میرها استرس‏ها و فشارهایی است که بر انسان وارد می‏شود که یکی از عوامل اصلی بیماریهای مختلف است و مسلّم است که حُسن و خُلق و برخوردهای محبّت‏آمیز، از فشارهای روحی می‏کاهد و بدین سبب عامل طول عمر محسوب می‏شود، دیگر این که حُسن و خُلق سبب فزونی روزها و درآمدها است زیرا یک تاجر و کاسب و صنعتگر و طبیب هنگامی می‏تواند در کار خود موفّق باشد که جلب اعتماد مراجعین کند، یکی از عوامل جلب اعتماد حُسن و خُلق است بسیار می‏شود که افراد ترجیح دهند خرید اجناس متوسطی را از افراد خوش‏برخورد و خوش‏اخلاق بر اجناس بهترین از افراد عبوس و ترش‏رو و بد برخورد ترجیح دهند، به همین دلیل در مؤسسات مهم اقتصادی خصوصی دنیا سعی دارند افرادشان را برای چگونگی برخورد با مراجعین آموزش دهند و از این طریق اعتماد افراد را به آن مؤسسه تجاری یا صنعتی جلب کنند.
بسیار دیده‏ایم که در هواپیماها از سوی مهماندارها بازیچه‏های رایگان به تک‏تک کودکانی که در هواپیما سوار می‏شوند داده می‏شود، ممکن است در مجموع ارزش چندانی نداشته باشد ولی این برخورد اثر عمیقی در روح افراد می‏گذارد و این برخورد به طور ناخودآگاه مشتریان را جلب می‏کند.
البتّه اسلام طرفدار حُسن و خُلق به عنوان ریاکارانه، آن گونه که در دنیای مادّی امروز معلوم است، نیست، ولی در عین حال حُسن و خُلق را گنج روزی می‏شمرد و روی تأثیر آن در فزونی نعمت‏ها انگشت می‏گذارد.
در جنبه‏های معنوی ثواب حُسن و خُلق همسان ثواب مجاهد فی سبیل اللّه شمرده شده و دلیل آن روشن است زیرا مجاهدان برای عظمت اسلام می‏کوشند و صاحبان خُلق حُسن نیز سبب جلب قلوب به سوی اسلام و مسلمین می‏شوند.
و نیز در روایات اجر صاحبان حُسن و خُلق، اجر صائم و قائم شمرده شده چرا که صائمان و قائمان به عبادت شبانه از این طریق خودسازی می‏کنند و کسانی که در برابر ناملائمات به خاطر خدا برخورد نیکی دارند نیز روح و جان خود را از این طریق پرورش می‏دهند.
کوتاه سخن این که آنها که دارای حُسن و خُلقند هم در پیشگاه خدا محبوبند و هم نزد خُلق خدا، هم در زندگی شخصی موفقند و هم در زندگی اجتماعی.
به یقین حُسن و خُلق یکی از ارکان اصلی مدیریّت قوی و کارساز است، و اگر دهها شرایط مدیریّت در کسی جمع باشد، امّا حُسن و خُلق در او نباشد، شکست خواهد خورد در حالی که حُسن و خُلق او می‏تواند بسیاری از ضعف‏های او را بپوشاند و یا جبران کند.