تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد سوّم - فروع مسائل اخلاقی‏
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

دروغ‏گویی در روایات اسلامی‏

در روایات اسلامی تعبیرهای تکان دهنده‏ای درباره زشتی دروغ است که گلچینی از آن را ذیلاً مطالعه می‏کنید:
1- از بعضی از روایات استفاده می‏شود که دروغ کلید گناهان است. در حدیثی از امام باقر علیه السّلام می‏خوانیم: انّ اللّه عزّوجلّ جعل للشّر أقفالاً و جعل مفاتیح تلک الاقفال الشَّراب، و الکذب شَّر من الشّراب؛ خداوند متعال برای شرّ قفل‏هایی قرار داده است، و کلید آن قفل‏ها شراب است (چرا که مانع اصلی زشتی‏ها عقل است و شراب عقل را از کار می‏اندازد) و دروغ از شراب هم بدتر است.(273)
2- در تعبیر دیگری از امام حسن عسکری علیه السّلام می‏خوانیم: جعلت الخبائث کلّها فی بیت و جُعل مفتاحه ألکذب؛ تمامی پلیدی‏ها در اتاقی قرار داده شده و کلید آن اتاق، دروغ است.(274)
دلیل آن این است که انسان‏های گنهکار هنگامی که خود را در معرض رسوایی می‏بینند با دروغ گناهان خود را می‏پوشانند، و به تعبیر دیگر دروغ به آنها اجازه می‏دهد که انواع گناهان را مرتکب شوند، بی‏آنکه از رسوایی بترسند، در حالی که انسان راستگو ناچار است گناهان دیگر را ترک کند چرا که راست‏گویی به او اجازه انکار گناه را نمی‏دهد و ترس از رسوایی‏ها او را به ترک گناه دعوت می‏کند.
حدیث معروف مردی که نزد پیامبر صلیّ اللّه علیه وآله و سلّم آمد و آلوده انواع گناهان بود و پیامبر صلیّ اللّه علیه وآله و سلّم فقط از او پیمان گرفت که دروغ نگوید، و همین سبب شد که تمام گناهان را ترک کند شاهد گویای این مدّعا است.(275)
3- از احادیث دیگری استفاده می‏شود که دروغ با ایمان سازگار نیست، در حدیثی چنین می‏خوانیم: سئل رسول اللّه صلیّ اللّه علیه وآله و سلّم یکون المؤمن جباناً؟ قال: نعم؛ قیل و یکون بخیلاً؟ قال: نعم. قیل یکون کذّاباً قال: لا؛ از پیامبر اکرم صلیّ اللّه علیه وآله و سلّم پرسیدند آیا انسان مؤمن ممکن است (احیاناً) ترسو باشد؟ فرمود: آری. باز پرسیدند آیا ممکن است بخیل باشد؟ فرمود: آری. پرسیدند آیا ممکن است دروغگو باشد؟ فرمود: نه.(276)
همین مضمون به صورت دیگری از امیرمؤمنان علی علیه السّلام نقل شده است آنجا که فرمود: لایجد العبد طعم الایمان حتّی یترک الکذب هزله وجدّه؛ انسان هیچ‏گاه طعم ایمان را نمی‏چشد تا دروغ را ترک بگوید خواه شوخی باشد یا جدی.(277)
چرا دروغ با ایمان سازگار نیست؟ زیرا دروغ یا به خاطر آن است که انسان به منفعتی برسد یا از مشکلی رهایی یابد چنان که ایمان انسان قوی باشد می‏داند که خیر و شر به دست خدا است او است که می‏تواند گره‏کور مشکلات را بگشاید و او است که می‏تواند در برابر ناملایمات از انسان دفاع کند، و اگر انسان به این امر که شاخه‏ای از شاخه‏های توحید افعالی است اعتقاد داشته باشد چنین نیازی دارد که به دروغ متوسل گردد.
4- در حدیث دیگری از امیرمؤمنان علی علیه السّلام می‏خوانیم که فرمود: و شرّ القول ألکذب؛ بدترین سخن، دروغ است.(278)
زیرا آثار مرگبار آن از هر سخن بدی بدتر است.
5- باز در حدیث دیگری از علی علیه السّلام دروغ به عنوان بدترین گناهان معرفی شده می‏فرماید: أعظم الخطایا عنداللّه أللسان الکذوب و شرّ النّدامة ندامة یوم القیامة؛ بدترین گناهان نزد خدا (گناه) زبان دروغ‏گو است، و بدترین پشیمانی روز قیامت است.(279)
6- در حدیث دیگری، دروغ سرچشمه فجور، سبب ورود در دوزخ شمرده شده است، پیامبر گرامی اسلام صلیّ اللّه علیه وآله و سلّم می‏فرماید: ایّاکم و الکذب فانّ الکذب یهدی الی الفجور و انّ الفجور یهدی الی النّار؛ از دوزخ بپرهیز چرا که دروغ به فجور دعوت می‏کند، و فجور به آتش دوزخ.(280)
7- دروغ با عقل سازگار نیست، همان‏گونه که در حدیثی از امام کاظم علیه‏السّلام می‏خوانیم: انّ العاقل لایکذب و ان کان فیه هواه؛ انسان عاقل دروغ نمی‏گوید هر چند به آن تمایل داشته باشد.(281)
8- دروغ فرشتگان رحمت را از انسان دور می‏کند، در حدیثی از پیامبر اکرم صلیّ اللّه علیه وآله و سلّم می‏خوانیم: اذا کذب العبد کذبة تباعد الملک منه مسیرة میل من نتن ماجاءبه؛ هنگامی که یکی از بندگان دروغی بگوید فرشته به خاطر بوی تعفّن که از آن دروغ برمی‏خیزد به اندازه یک میل از او دور می‏شود(282) (میل از یک کیلومتر بیشتر و از دو کیلومتر کمتر است).
9- دروغ دریچه‏ای به سوی نفاق است، پیامبر اکرم صلیّ اللّه علیه وآله و سلّم می‏فرماید: انّ الکذب باب من ابواب النّفاق؛ دروغ دَری از دَرهای نفاق است.(283)
زیرا انسان دروغگو خود را در چهره راستگو قرار می‏دهد در حالی که باطنش غیر از آن است، این دوگانگی ظاهر و باطن نوعی و نفاق، و دروغ یکی از کارهای شایع منافقان است.
10- دروغ‏گو اعتماد مردم را از دست می‏دهد، چنان که در یکی از کلمات امیرمؤمنان علی علیه السّلام می‏خوانیم: من عرف بالکذب قلّت الثّقة به؛ کسی که به دروغ‏گویی شناخته شود، اعتماد مردم به او کم می‏شود.(284)
و نقطه متقابل این معنی نیز در کلمات آن بزرگوار آمده که فرمود: من تجنّب الکذب صدّقت أقواله؛ کسی که از دروغ بپرهیزد سخنانش پذیرفته می‏شود.(285)
11- این بحث دامنه‏دار را با حدیث دیگری که در کلمات قصار امیرمؤمنان علی علیه السّلام آمده است و مردم را از دوستی با دروغگویان برحذر داشته پایان می‏دهیم. فرمود: و ایّاک و مصادقة الکذّاب فانّه کالسّراب یقرّب علیک البعید و یبعّد علیک القریب؛ از دوستی با دروغگو بپرهیز که مانند سراب است. دور را در نظر تو نزدیک، و نزدیک را دور می‏سازد. (و تو را گمراه می‏کند).(286)

از روایات بالا به خوبی استفاده می‏شود که دروغ سرچشمه انواع گناهان و متزلزل‏کننده ارکان ایمان و بدترین سخنان و دعوت‏کننده به انواع معاصی و شاخه‏ای از شاخه‏های نفاق و پاره‏کننده رشته‏های اعتماد و اتّحاد است، و درباره کمتر گناهی این همه نکوهش و مذمّت دیده می‏شود.

در اینجا نکات مهمی باقی مانده است که به طور فشرده به آن می‏پردازیم: