تربیت
Tarbiat.Org

آفتاب ولایت‏
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

ویژگی‏های یاران امام زمان (علیه السلام)

خداوند متعالی در قرآن کریم می‏فرماید:
و کأین من نبی قاتل معه ربیون کثیر فما وهنوا لما أصابهم فی سبیل الله و ما ضعفوا و ما استکانوا و الله یحب الصابرین و ما کان قولهم الا أن قالوا ربنا اغفر لنا ذنوبنا و اسرافنا فی أمرنا و ثبت أقدامنا و انصرنا علی القوم الکافرین.(122)
چه بسیار پیامبرانی که مردان الهی فراوانی به همراهشان نبرد کردند و از هر رنجی که در راه خدا دیدند، نه سستی ورزیدند و نه ضعف و زبونی نشان دادند و خداوند، شکیبایان را دوست می‏دارد. سخنشان فقط این بود که پروردگارا! گناهان ما را ببخش و از تندروی‏های ما در کارها در گذر! گام‏های ما را استوار بدار و ما را بر جمعیت کافران پیروز کن!
واژه ربیون در این دو آیه شریف به مردمی خداپرست اشاره دارد که مخلصانه در رکاب پیامبران با کافران و مشرکان جنگیدند. ربیون در زمانه ما، مصداق تامی غیر از بسیجیان ندارد و تمام ویژگی‏هایی که در این دو آیه درباره ربیون بیان شده، گویا در شأن بسیجیان ما نازل شده است.
پس از زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)، شاهد قیام‏های الاهی فراوانی بوده‏ایم؛(123) اما هیچ یک از آنها مصداق ربیون کثیر؛ مردان الاهی فراوان نبوده است تا جایی که به طور یقین می‏توان گفت: اگر از عصر پیامبر بگذریم، کامل‏ترین مصداق ربیون کثیر، بسیجیان مخلص ما در ایران اسلامی بوده‏اند.
همان گونه که از روایات برمی‏آید، یاوران راستین امام زمان (ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء) نیز مصداق تام ربیون کثیر بوده، دارای ویژگی‏های خاص ایشان هستند.
ویژگی‏های اساسی ربیون که در این دو آیه شریف بیان شده است، عبارتند از: قدرت والای روحی، بردباری، طلب مغفرت، طلب استواری و استقامت و طلب نصرت که درباره هر یک از این ویژگی‏ها توضیحی مختصر ارائه می‏کنیم: