تربیت
Tarbiat.Org

آفتاب ولایت‏
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

2. رهیدگی از هر حزن و هراس‏

یک اثر ظاهری ولایت که هر کسی بر اساس آن می‏تواند هم خود را و هم دیگران را بیازماید، این است: لا خوف علیهم و لا هم یحزنون؛(77) برای اولیای خدا، هیچ خوف و حزنی نیست.
این خاصیت ولایت است که بر اثر آن، بنده، خودش را مالک چیزی نمی‏داند تا بترسد که آن را از دست بدهد. بنابر دیدگان ولایی، همه چیز مال خدا است. حتی جان هم مال او است. اگر از دست من رفت، برود. مال او رفته، مال من که نبوده است. همه شؤون زندگی انسان را در بر می‏گیرد. اگر بین خود و خدا، هم در اعتقاد و هم در عمل، رابطه عبودیت و ربوبیت برقرار کنیم، هیچ جایی برای نگرانی باقی نخواهد ماند: ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا فلا خوف علیهم و لا هم یحزنون.(78) آنهایی که ربوبیت الله را پذیرفتند و در این راه پایمردی می‏کردند و در عمل نیز بر گفته و اعتقاد و ایمانشان پابرجا ماندند، هیچ ترس و اندوهی در دنیا و آخرت نخواهند داشت.
کسی که خدا را خدا می‏داند، دیگر هیچ باکی ندارد که از او تعریف یا او را سرزنش کنند؛ چرا که وجود او مال خودش نیست. از مملوک خدا تعریف می‏کنند که به خدا مربوط است. اگر مرا سرزنش کنند و به جا باشد، به علت این بوده که نقصی داشته‏ام، و عبودیتم ضعیف بوده است. در این صورت، باید نقصم را برطرف کنم؛ اما اگر بی‏جهت نکوهش کنند، به من ربطی ندارد. من که ملک خودم نیست. مال خدا هستم و اینان ملک خدا را نکوهش می‏کنند. مثل این که کسی به شما بگوید: دیوار خانه فلانی کج است. خوب باشد. به من چه ربطی دارد؟ من که مال خودم نیستم. اگر کسی را سرزنش کنیم که چشمش فلان و ابرویش فلان است، مخلوقی از مخلوقات خدا است که درباره‏اش صحبت می‏کنیم. به ما ربطی ندارد. مفهوم تملق در زندگی چنین کسی مصداق نمی‏یابد. برای چه کسی تملق بگوید. فقط خدا است که همه خواسته‏ها و نیازهای او را باید تامین کند. وقتی همه چیز به دست او است، پس برای چه کسی سر خم کند؟ مگر دیگران چه دارند که خدا دارند؟! خلاصه، آثار ولایت خدا چنان گسترده است که همه امور و شؤون زندگی آدمی را در بر می‏گیرد.