تربیت
Tarbiat.Org

آفتاب ولایت‏
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

2. فراهم آمدن زمینه پذیرش حق در جهان‏

از آن جا که خدای بزرگ می‏داند در آینده زمانی فرا می‏رسد که بیشتر مردم، لیاقت حکومت عدل الاهی را می‏یابند، با غایب ساختن امام زمان (علیه السلام)، حضرت را از بلاها حفظ فرموده است تا شرایط لازم برای جهانی سازی عدل و معرفت و عبودیت فراهم آید.
در آستانه ظهور امام زمان، هر چند زمین پر از ظلم و جور می‏شود، آمادگی برای پذیرش حق میان مردم بیش از پیش خواهد شد. می‏توانید چنین وضعیتی را در قالب مثالی عادی تصور کنید: شخصی را فرض کنید که سرش درد می‏گیرد و این سردرد چنان به او فشار می‏آورد که آسایش او را به کلی سلب می‏کند و هیچ عضو سالمی برای او باقی نمی‏گذارد. چنین فردی هر قدر هم که سرسخت باشد، عاقبت به پزشک مراجعه و به نسخه او عمل خواهد کرد. عالم نیز همین گونه است. ستم و فاجعه و جنایت در این عالم، روز به روز بیشتر می‏شود تا دنیا به جایی می‏رسد که از آن به ملئت ظلما و جوراً(95) تعبیر می‏شود و این مثل همان مریضی است که هر چه درد او افزون‏تر می‏شود، آمادگی‏اش برای پذیرفتن نسخه پزشک بیشتر می‏شود؛ به ویژه وقتی راه‏های گوناگون را برای درمان بیماری‏اش می‏آزماید و از همه جا سرخورده می‏شود، آن وقت در برابر نسخه طبیب به طور کامل تسلیم می‏شود.
جامعه بشری، قرن‏ها راه‏های گوناگون را می‏آزماید. شاهد بودیم که در قرن گذشته، بیش از نیمی از مردم دنیا به رژیم سوسیالیستی - مارکسیستی دلبسته بودند و تصور می‏کردند که سعادت آنها در این راه است و با پذیرش این نظام، از ستم‏های حاکمان رهایی می‏یابند؛ اما پس از هفتاد سال سرشان به سنگ خورد و از این کار پشیمان شدند. اکنون نیز سنگ لیبرال - دموکراسی غرب را به سینه می‏زنند و متاسفانه گاهی موج این تبلیغات، مردم ایران را نیز می‏گیرد و بعضی از نادان‏های کشور ما را به سمت خود می‏کشاند. مطمئن باشید طولی نخواهد کشید، کسانی که سنگ لیبرال - دموکراسی را به سینه می‏زنند، سرشان به سنگ خواهد خورد و خواهند فهمید که این رژیم نمی‏تواند سعادت انسان را تامین کند. بهترین نمونه ناکارآمدی این نظام، مرکز لیبرال - دموکراسی جهان، یعنی آمریکا است. با استقرار این رژیم در امریکا، مشکلات فراوانی در این کشور پدید آمده است. بچه‏هایی که در آمریکا می‏خواهند به مدرسه بروند، برای اطمینان از سلامتشان، اسکورت باید همراهشان باشد. بسیاری از خانواده‏های آمریکایی که بچه‏هایشان به مدرسه می‏روند، مطمئن نیستند سالم به خانه برگردند. روز به روز جنایت‏ها در امریکا بیشتر و زندان‏ها از زندانیان انباشته‏تر می‏شود. آماری که دولت امریکا از تعداد مجرمان این کشور می‏دهد، حاکی از آن است که در این کشور بیش از یک میلیون زندانی وجود دارد؛ زندانهایی مخوف که بعضی از زندانیان امریکا، نامش را زندان در زندان گذاشته‏اند. وضع کنونی دنیا این گونه است.
کشورهای دیگر نیز مثل آمریکا، دیر یا زود سرشان به سنگ خواهد خورد و ورشکستگی‏های اقتصادی و کسری بودجه، آنان را از پای در خواهد آورد. ارقام نجومی کمبود بودجه، مشکلات فراوانی را برای دولت و مردم آمریکا فراهم آورده است. سرانجام، این کشورها خواهند فهمید که این روش زندگی و سیاست و دنیاداری و مردم داری آنها درست نیست و باید فکر دیگری بکنند.
چندی پیش در تلویزیون، تظاهرات عظیم مسلمانان را در قلب کفر جهانی، آمریکا دیدید. بحمد الله، روز به روز اسلام در آنجا رو به گسترش است و ترسی که دولت آمریکا از ایران دارد و حتی برنامه و بودجه‏ای برای براندازی دولت ایران پیش بینی کرده، از همین رو است. ریشه دولت آمریکا، در حال پوسیدن است و اسلام در آنجا نفوذ کرده. هر روز، مسجدهای عظیمی در گوشه و کنار آن کشور ساخته می‏شود. طبق آماری که سال گذشته در یکی از روزنامه‏های کثیر الانتشار امریکا منتشر شده بود، 120 مسجد بزرگ در آمریکا ساخته شده است و هر روز، بر شمار مسلمانان آمریکا افزوده می‏شود. اگر این صحنه تظاهرات مسلمانان آمریکایی را مشاهده نکرده بودیم، شاید باور نمی‏کردیم؛ ولی واقعیت دارد.
آری، تمام مردم جهان، تشنه نظامی مبتنی بر حقیقت و عدالت هستند و این نظام، جز در اسلام در هیچ جای دیگری یافت نمی‏شود و حاکمان جبار، دیر یا زود به این نظام گردن خواهند نهاد؛ آن وقت است که جامعه بشری، لیاقت حکومت حضرت مهدی (صلوات الله علیه) را خواهد یافت؛ البته معنای این حرف، این نیست که همه مردم جهان آماده پذیرش اسلام هستند یا به آسانی زیر بار حکومت حق می‏روند. مگر در زمان پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم)، مردم به آسانی مسلمان شدند؟! آن همه مقاومت‏ها انجام گرفت تا مردم به اسلام گرویدند؛ ولی به هر حال، مردم آن زمان لیاقت داشتند که اسلام را بپذیرند. در زمان ظهور صاحب الزمان (علیه السلام) نیز گروههای بیشماری در گوشه و کنار دنیا به دین اسلام گرایش می‏یابند. در روایات، پیش بینی شده است که چه جنگ‏هایی اتفاق خواهد افتاد؛ اما سرانجام درصدی از مردم حقیقت خواه که زیر چنگال ستمگران دست و پا می‏زنند، اسلام را می‏پذیرند و حکومت عدل جهانی را برقرار خواهند کرد؛ پس علت ذخیره وجود مقدس ولی عصر (ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء) از سوی خدا، برای این بوده است که در زمان تولد حضرت، مردم لیاقت حکومت عدل را نداشته‏اند؛ اما روزگاری خواهد آمد که مردم جهان چنین لیاقتی را خواهند کرد. خداوند متعالی، کار بی‏حکمت نمی‏کند. ما انسان‏ها ممکن است بذری را در زمین شوره زاری که هیچ ثمره‏ای ندارد بپاشیم؛ اما خدا، نعمتهایش را بیهوده هدر نمی‏دهد. خداوند حکیم، نعمت امامت و ولایت را به کسانی می‏دهد که لیاقتش را داشته باشند.
اگر ما این افتخار را داریم که در دلهایمان عشق به ولی عصر (علیه السلام) موج می‏زند، باید خدا را شکر کنیم که لیاقت داشته‏ایم خدا این معرفت و محبت را در دلهایمان قرار داده است. خدایا! تو را به وجود مقدس ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قسم می‏دهیم که این معرفت و محبت به امام زمان را از دلهای ما بیرون نکن!
محبت به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، یگانه ذخیره‏ای است که ما برای سعادت دنیا و آخرتمان به آن امید بسته‏ایم و به چیز دیگری امید نداریم. اگر به این محبت دل نبسته بودیم، چگونه می‏توانستیم برای نایب آن بزرگوار این قدر جان‏فشانی کنیم! هنوز این خاطره جاودان است که وقتی امام راحل رضوان الله علیه پیام کوتاهی را مبنی بر حضور یکپارچه مردم در جبهه‏های جنگ صادر فرمود، مردم آن قدر علاقه نشان دادند که ظرفیت پذیرش برای شرکت در جبهه‏ها پر شده بود و مسؤولان با اصرار مردم را برمی‏گرداندند. چنین امری نشانه معرفت و ایمان مردم ایران است.