تربیت
Tarbiat.Org

آفتاب ولایت‏
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

1. امام زمان (علیه السلام)، گسترش بخش معرفت و عبودیت حق‏

امام راحل رضوان الله تعالی علیه در بیان هدف از برقراری نظام اسلامی فرمود: هدف از برقراری حکومت اسلامی، تنها برقراری عدل نیست. هدف نهایی چیز دیگری است؛ هدف، معرفت الله است.(21)
برقراری حکومت اسلامی و گستراندن عدل در روی زمین به دست توانای حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، خود مقدمه‏ای برای تأمین هدف والاتری است و آن این که زمینه‏ای فراهم شود تا بیشتر انسان‏ها بتوانند به بیش‏ترین مراتب معرفت لایق برسند.
وجود ستم‏ها و نابرابری‏ها سبب می‏شود تا انسان‏ها درگیر مسائل مادی زندگی شوند و به جان هم بیفتند و بدینسان، فرصتی برای رشد معنوی و تکامل روحی خویش نیابند. هنگامی که بساط ظلم برچیده شد و در پرتو حکومت عدل جهانی، زندگی عادلانه‏ای برای همه افراد بشر برقرار شد، تازه برای انسان‏ها زمینه‏ای فراهم می‏شود که به سوی هدف نهایی خلقتشان حرکت کنند:
وعد الله الذین آمنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارض کما استخلف الذین من قبلهم ولیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم أمنا یعبدوننی لا یشرکون بی شیئا.(22)
خداوند به کسانی که اهل ایمان و عمل صالح و دارای شایستگی رهبری جامعه عدل الاهی باشند، وعده داده است که آنان را وارثان زمین کند و حکومت زمین را به دستشان سپارد و به ایشان قدرت بخشد تا دینی را که خداوند برای انسان‏ها پسندیده است، در جهان حاکم کنند، و پس از دوران ترس و اضطراب و ناامنی‏شان، به امن و امان رساند.
این آیه، در اینجا تمام نمی‏شود؛ بلکه در خاتمه هدف والاتری را بیان می‏کند که همه امور پیشین مقدمه آن است: یعبدوننی لایشرکون بی شیئا؛ تا آن که فقط مرا بپرستند و هیچ چیزی را شریک من نسازند.
آری، در پرتو حکومت صالحان باید عدل جهانی برقرار، و بساط ستم برچیده شود؛ دین خدا حاکمیت یابد و امنیت کامل همه جا را فرا گیرد تا بساط شرک از روی زمین برچیده شود و شرایط پرستش خداوند بر روی آن فراهم آید.