تربیت
Tarbiat.Org

آفتاب ولایت‏
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

جمکران، جذبه گاه ولایت‏

بحمد الله، مردم ما به ویژه پس از پیروزی انقلاب، مشمول الطاف خاص الاهی و عنایات مخصوص حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار گرفته‏اند. نمونه بارز این عنایات، ساختمان باشکوه مسجد مقدس جمکران است که در مدتی کوتاه ساخته شده. در اوایل ورود ما به قم، با این که از پایه‏گذاری این مسجد قرنها می‏گذشت، غیر از چند اتاق که تازه ساخته شده بود، چیزی وجود نداشت. حتی گاهی برای وضو گرفتن، آب پیدا نمی‏شد؛ اما بحمد الله پس از پیروزی انقلاب و با همت دوستداران امام زمان (ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء)، در طول چند سال، چنین بنای عظیمی برپا، و دلهای مؤمنان از اطراف و اکناف جهان، متوجه این مکان شریف شد. بنده، وقتی این عظمت را می‏بینم، به یاد آیه شریف فاجعل أفئده من الناس تهوی الیهم.(89) می‏افتم. این معجزه است که چنین محبتی را در دلهای مردم پدید آورده و به این مکان شریف، متوجه ساخته است تا در تمام ایام هفته، به ویژه شبهای چهارشنبه و جمعه، از اطراف کشور و گاهی از خارج کشور، در این مکان مقدس، به یاد امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) اجتماع کنند. بدون شک، جاذبه خود حضرت ولی عصر (ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء) است که دل‏های مردم را همچون مغناطیس جذب می‏کند و اگر این چنین نبود، این مسجد پرعظمت بدین جایگاه و مقام والا نمی‏رسید.
خدا را شکر می‏کنیم که به برکت خون شهیدان، مردم این شهر لیاقت یافته‏اند مشمول جاذبه معنوی الاهی، از طرف حضرت شوند؛ نعمتی بسیار بزرگ که هر قدر در عظمت آن بیندیشیم و سخن بگوییم، کم است.
دلیل این جمع‏های باشکوه این است که مردم ما از نعمت ایمان و معرفت به اهل بیت (علیهم السلام) بهره‏مندند. در این میان، مردم شهر قم در انجام وظایفشان توفیق بسیاری یافته‏اند. آنان مردمی هستند که جانشان را برای اسلام و مکتب تشیع، به امید ظهور حضرت صاحب الامر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در طبق اخلاص گذاشته‏اند. مردم این کشور، سالها مبارزه کردند تا این که خداوند، پیروزی را به آنها عطا فرمود و نظام طاغوت را به دست ایشان سرنگون کرد و نظام مقدس اسلامی را در این کشور برقرار ساخت.
ما در برابر آن پاکباختگان که یا خودشان در جبهه‏های جنگ شرکت کرده یا عزیزان و اقوامشان را به میدان جنگ فرستاده و توانسته‏اند در دوران هشت سال دفاع مقدس، حماسه سازی و افتخارآفرینی کنند، جز این که سر تعظیم فرود آوریم و برای شهیدان آنها دعا کنیم و برای بازماندگان و جانبازانشان شفا بطلبیم، چاره دیگری نداریم. آنان از سخنان بنده‏ای مثل من بی‏نیازند. آنها راهشان را شناخته‏اند و با قلوبی نورانی به طور کامل به وظایفشان آگاهند؛ اما باید به نوجوانان و جوانانی که زمان انقلاب و خاطره‏های دوران جنگ را درک نکرده‏اند، مطالبی مختصر تذکر داده شود.